Robust resultat i DFDS trods modvind
Uroen om Brexit har ikke taget pynten af DFDS, der i sin kvartalsmeddelelse har stort set uændrede forventninger til helårsresultatet, dog med en lille indskrænkning i forventningen til omsætningsvæksten. Driftsindtjeningen i kvartalet landede på 1,2 mia. kr.
Rederiet øgede omsætningen i 3. kvartal til 4,472 mia. kr., hvilket er 2 pct. højere end i samme periode i fjor. Resultatet før skat steg med 4 pct. til 647 mio. kr. og DFDS indsnævrer EBITDA-intervallet for hele året til 3,55-3,75 mia. kr. mod tidligere 3,5-3,8 mia. kr.
”DFDS’ færgeruter er en del af Europas infrastruktur, og de leverer vigtige services for handel og rejser. Vi påvirkes af markedsudviklingen i de regioner, vi betjener, men vores forretningsmodel har god modstandskraft og indtjeningen er fortsat robust, selv i den nuværende periode med modvind for handelen,” siger Torben Carlsen, CEO i DFDS.
Modvinden ramte DFDS i forhold til handlen mellem Storbritannien og det kontinentale Europa, der fortsatte sin opbremsning i 3. kvartal og resulterede i lavere fragtmængder i Nordsøen og i antallet af passagerer på Kanalen.
Men rederiet øgede sin markedsandel for fragt på Kanalen, ligesom omsætningsvæksten i Middelhavet fortsatte, “men indtjeningen blev modvirket af øgede omkostninger som følge af driftsmæssige udfordringer. En forenklet struktur for ruter og havneterminaler er indført i Middelhavet i begyndelsen af 4. kvt.,” skriver selskabet.
Forventningerne til omsætningsfremgangen for hele året er indsnævret til 6 pct. mod tidligere 6-8 pct. på grund af den igangværende opbremsning i Europa, mens den reducerede risiko for et no-deal Brexit er årsagen til at rederiet har indsnævret forventningsintervallet for EBITDA til 3,55-3,75 mia. kr.
DFDS har efter købet af det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro i sommeren 2018 og tilgangen af en stor kundeaftale med Ekol Logistics hævet omsætningen i Middelhavs-regionen med godt 1 mia. kr. i de første 9 måneder af året.
Men en række problemer har medført tab af markedsandele og givet større omkostninger end forventet. Det førte tidligere i år til ændringer i den lokale ledelse og en annoncering af en restrukturering af netværket. Initiativerne betyder, at rederiet forventer at omkostningsniveauet og kundetilfredsheden når tilfredsstillende niveauer inden for det næste halve år, skriver DFDS.
Kilde: DFDS