Rederi fritaget for lods i dansk farvand
Søfartsstyrelsen har siden 2009 tilladt det finske rederi Neste Shipping Oy at sejle uden lods gennem dansk farvand, selvom skibene har en større dybgang end 13 meter og dermed er omfattet af IMO’s lodsanbefalinger. Søfartsstyrelsen overvejer nu at åbne ordningen for andre rederier.
”Der er ingen, der er tvunget til at tage lods i og med, at IMO’s lodsanbefalinger netop kun er anbefalinger. Det er ikke en lov, vi kan håndhæve – alle kan vælge bare at sejle igennem dansk farvand uden lods. Så selvom vi har en hvidliste, så giver det ikke Neste Shipping en konkurrencefordel, andre rederier ikke har”, siger Francis Zachariae, vicedirektør i Søfartsstyrelsen.
Betingelsen for at komme på hvidlisten er, at rederiet kan dokumentere, at deres kaptajner og styrmænd har haft minimum 10 passager gennem Rute T inden for det seneste år. Desuden skal rederiet, forud for passage af dansk farvand, sende oplysninger til Søværnets Operative Kommando og Søfartstyrelsen om blandt andet hvem der er kaptajn, skibets dygang, last, rute, destination og evt. om der er lods om bord.
Mindst 60 finske navigatører har været omfattet af ordningen.
Søfartsstyrelsen har ikke fastsat nogen udløbsdato på forsøgsordningen, men vil nu åbne op for, at andre rederier også kan komme med i ordningen.
”Jeg vil tage initiativ til, at ordningen åbnes mere op. Enten må vilkårene være ens for alle rederier, eller også må vi lukke den ned for Neste Shippings vedkommende. Det sidste vil dog være ærgerligt, for jeg synes sådan set, at ordningen er superfornuftig”, siger Francis Zachariae.
Kilde: Søfartens Ledere