Redere ønsker klar klimastrategi fra IMO
Under sidste forhandlingsrunde i juli måned vedtog IMO-landene en syvpunktsplan for indholdet i klimastrategien. I denne uge starter næste forhandlingsrunde. Danske Rederier forventer, at hovedfokus bliver, hvad ambitionsniveauet skal være for skibes CO2-reduktioner.
”Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier. Det er vigtigt, at IMO tager teten her, så vi kan undgå regional EU regulering,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.
Skitsen til den globale klimastrategi for CO2-reduktioner fra skibsfarten er klar forud for den næste runde forhandlinger i IMO. Danske Rederier vil presse på for, at ambitionsniveauet bliver så højt, sat den maritime sektor lever op til Paris-aftalens mål om at holde de globale temperaturstigninger under 2 grader.
Overordnet har mødedeltagerne på forhånd opdelt sig i to klare grupperinger. På den ene side står Danmark sammen med andre europæiske lande, New Zealand, Australien, Canada samt en række stillehavsøer. Denne gruppe er fortaler for ganske ambitiøse CO2-reduktioner.
På den anden side trækker Brasilien, Indien, Argentina og Saudi Arabien i den modsatte retning og udtrykker bekymring over de ekstra omkostninger, der følger med færre CO2-udledninger. Særlig hensynstagen til udviklingslandene er også en mærkesag for denne gruppe af lande.
Kilde: Danske Rederier