Redere en kvart milliard bagud med lønnen
Besætninger om bord på skibe der sejler under bekvemmelighedsflag, har voksende problemer med at få udbetalt den løn de har krav på. Nye tal fra ITF viser, at en kvart milliard lønkroner først kom til udbetaling, efter at forbundets inspektører gik rederne på klingen.
Et af de skibe under bekvemmelighedsflag der blev inspiceret i en dansk havn i år. Foto: Morten Bach.
ITF har i 2016 kørt en kampagne målrettet skibe under bekvemmelighedsflag og sammenlagt har forbundets 122 inspektører foretaget 8.555 inspektioner om bord disse skibe. Mange steder stod det ikke for godt til.
I løbet af årets første ti måneder har inspektørerne på verddensplan hentet 225 millioner kroner til søfarende, der sejler om bord på skibe under bekvemmelighedsflag. Det er en stigning på mere end 6 procent sammenlignet med året før.
Fortsætter billedet årets sidste to måneder, vil de udeblevne lønbetaling runde mere end en kvart milliard kroner i år.
”Tallene fra ITF bekræfter desværre, at der er stigende behov for kontrol af bekvemmelighedsflags skibene”, siger Ole Philipsen, formand for CO-Søfart og Dansk Metals Maritime Afdeling.
”Generelt skal ITF have ros for den utrættelige indsats. Og med indførelsen af MLC har inspektørerne også fået et godt værktøj, så brud på konventionen kan føre til tilbageholdelse”, siger Ole Philipsen.
I Danmark varetager to ITF-inspektører opgaverne - krydstogt- og passagerskibe inspiceres af Jens Fage-Pedersen, mens lastskibe under bekvemmelighedsflag inspiceres af Morten Bach.
Kilde: CO-Søfart