Raterne for supertankere stiger voldsomt
Et samspil af flere faktorer gør, at supertankere på nogle ruter nu sejler mere end 100.000 dollar hjem per døgn, hvilket er tæt på en fordobling på kun en uge. Ifølge Clarksons Platou sejler VLCCere nu i gennemsnit 80.000 dollar hjem om dagen til deres ejere.
Der er flere årsager til den eksplosive stigning i raterne. Den vigtigste er, at USA har sortlistet Cosco Shipping Tanker (Dalian) Co, der er indgår i den statsejede kinesiske Cosco gruppe, fordi USA mistænker rederiet for at bryde de amerikanske sanktioner mod Iran.
Sortlistningen har fået mange chartrere til at slå en stor bue udenom alle tankskibe tilhørende Cosco, der råder over verdens største tankskibsflåde målt på kapacitet. Resultatet er et stor fald på udbudssiden, hvilket altid fører til prispres.
Dertil kommer, at IMOs nye svovlregler træder i kraft inden længe, hvilket har øget efterspørgslen fra raffinaderier der ruster sig til den forventede store efterspørgsel efter brændstof med lavt svovlindhold.
Endelig er der altid en øget efterspørgsel på denne tid af året.
En af de chartrere der har grebet dybt i lommen er norske Equinor der har fixet supertankeren Qamran for 104.000 dollar per døgn, og SK Energy der har betalt et tilsvarende beløb for supertankeren Pacific M. Begge på ruten mellem USA og Sydøstasien.
Kilde; Tradewinds