Ratedyk for rederierne i maj
Der var ikke megen opmuntring at hente for de pressede tørlastrederier i maj. Fragtraterne faldt i de større segmenter i løbet af måneden, mest i Panamax. Til gengæld er brugtpriserne steget med ca. 3 procent i forhold til april. Det fremgår af den seneste udgave af Sydbanks ShippingNyt.
Også for produkttank var maj en skidt måned. Fragtraterne er faldet væsentligt i løbet af maj - mest for LR2-tankerne og mindst for MRtankerne, mens brugtpriserne stort set er uændrede i forhold til april.
Sydbanks forventer fortsat, at fragtraterne stiger i 2013 i forhold til 2012 i takt med bedre balance imarkedet. Perioderne med overskudsgivende rater bliver væsentligt længere end i 2012 men rateniveauerne falder generelt fra niveauet i 1. kvartal.
På containermarkedet er ratekrigen intensiveret i maj. Spotraterne er faldet med 8 procent i forhold til april – dog med en lille stigning sidst på måneden efter en succesfuld forhøjelse på Asien-Middelhavet. Rateforhøjelserne på ca. 1.000 dollar per TEU på Asien-Europa ruterne er udskudt til 1. juli.
Sydbank vurderer, at rederiernes dårlige indtjeningssituation øger sandsynligheden for en bedre prisdisciplin hen over de næste kvartaler. Mislykkes sektorens annoncerede rateforhøjelser 1. juli, forventer banken en markant acceleration i antallet af oplægninger for at genskabe bedre markedsbalance og højere indtjening.
”Det ser dog mere tvivlsomt ud, om raterne kan stige for året som helhed”, skriver Sydbank i sin shippinganalyse.
Kilde: Sydbank