Rapport om ulykken på Emma Mærsk
Den Maritime Havarikommission har nu offentliggjort sin rapport om ulykken om bord på Emma Mærsk den 1. februar, hvor hele maskinrummet blev fyldt med vand efter et mekanisk havari på en sternthruster.
Sternthrusteren var placeret i den agterste del af skibets akselgang, hvorved akselgangen blev vandfyldt. Skottet mellem akselgangen og hovedmaskinrummet kunne derefter ikke modstå vandets tryk, og til sidst blev også hovedmaskinrummet vandfyldt.
Situationen blev kompliceret, fordi skibet netop havde indledt en passage i konvoj gennem Suezkanalen. Tab af skibets egen fremdrivning, elforsyning, styreevne og manøvreevne kunne forudses og indtraf.
På trods af en række tekniske nedbrud og systemsvagheder forblev organisationen bord handlekraftig, og på trods af strukturelle barrierers sammenbrud lykkedes det for skibets officerer og besætning at begrænse nødsituationen og bringe skibet til kaj ved the Suez Canal Container Terminal uden nogen personskade eller forurening af havmiljøet.
Søulykkesrapporten er udarbejdet på engelsk og kan læses HER
Kilde: Den Maritime Havarikommission