Priserne eksploderer på brugte bulkers
I de seneste uger er priserne på brugte tørlastskibet strøget i vejret med voldsom fart. Og det kan fortsætte en tid endnu, forudser analytikere, ifølge TradeWinds.Tilgangen af nye skibe til dette marked er nemlig fortsat begrænset.
I de seneste uger er priserne på brugte tørlastskibet strøget i vejret med voldsom fart. Og det kan fortsætte en tid endnu, forudser analytikere, ifølge TradeWinds.
Et prishop på 25 pct. på blot en måned er ikke hverdagskost på skibsmarkedet. Men det er netop, hvad analytikere i Credit-Suisse noterer er sket på brugtmarkedet for panamax.
I begyndelsen af marts blev det 75.000 dwt. tørlastskib Ocean Minerva, der er bygget i 2007 solgt for 10,5 mio. dollar. Og i sidste uge kunne TradeWinds rapportere, at C Transport Maritime havde købt det ligeledes 75.000 dwt. Bariloche, også bygget i 2007 for 13,8 mio. dollar.
På den baggrund konstaterer Greg Lewis fra Credit Suisse, at de 10 år gamle panamax skibe er steget med ikke mindre end 65 pct siden nytår.
Og det er formentligt ikke slut endnu, spår en anden analytiker: “Med kombinationen af stærk kinesisk forbruger efterspørgsel, fortsatte rationaliseringer i den kinesiske jern- og kulproduktion og den begrænsede stigning i flåden af tørlastskibe, tror vi at værdien af disse skibe kan fortsætte med at stige i de kommende måneder,” siger Doug Mavrinac fra Jefferies til TradeWinds.
Prisdynamikken har dog skabt flere bestillinger på nye tørlastskibe. Ordrevæksten på området ligger således 26 pct. højere end på samme tidspunkt i fjor, noterer Ben Nolan fra Stifel.
“Den løbende ordreindgang betyder dog, at skibene tidligst leveres i anden halvdel af 2018. Så det faktum, at de nuværende ordrer kun udgør 8,4 pct. af den eksisterende flåde betyder, at selvom ordretilgangen fortsætter med at stige, vil der stadig blive en periode med en begrænset vækst i udbuddet,” siger Ben Nolan.
Kilde: TradeWinds