Plan om gigantisk værfts-fusion droppet
Covid-19 pandemien får sammen med konkurrencemæssige udfordringer skylden for, at de langvarige drøftelser mellem italienske Fincantieri og det franske værft Chantiers de l’Atlantique nu er droppet. Forhandlingerne startede for tre år siden.
Fincantieri og Chantiers de l’Atlantique dropper fusion. Arkivfoto..
De to statskontrollerede skibsværfter, der sidder på en stor del af markedet for bygning af krydstogtskibe, har været presset af udtalt skepsis fra EU Kommissionens konkurrencekommissær Margrethe Vestager.
Kommissionen åbnede en undersøgelse af en eventuel fusion i oktober 2019, og værfterne har været ude af stand til at give tilfredsstillende svar på konkurrencemyndighedens spørgsmål.
Og det har sammen med pandemien fået de to landes regeringer til at udsende en fælleserklæring, hvor de skriver at “de hidtil usete usikkerheder på turistmarkedet ikke tillader, at den planlagte transaktion fortsætter”.
Ifølge den oprindelige plan ville den italienske værfts-gigant købe 50 pct. af aktierne i det franske værft.
Den potentielt dominerende position inden for bygning af krydstogtskibe, som en fusion ville have skabt, har længe bekymret konkurrencemyndigheden i Bruxelles.
De seneste estimater anslår, at Fincantieri sidder på 37 pct. af kontrakterne på krydstogtskibe målt på bruttotons, mens det franske værft tager en 21 pct. stor bid af den kage.
Den tredje store spiller på det marked - tyske Meyer Werft inkl. Turku-værftet i Finland - tegner sig for 28 pct. af det globale marked for bygning af krydstogtskibe.
Beslutningen kommer på et tidspunkt, hvor pandemien har sat hele krydstogtindustrien under maksimalt pres. Fincantieri er bl.a. nået til enighed med flere kunder om at udskyde leveringen af flere krydstogtskibe for at undgå annullering af tidligere indgåede ordrer, ligesom selskabet har optaget statsgaranterede banklån på 1,15 mia. euro
for at klare sig gennem krisen.
Kilde: TradeWinds