Påske-opgave for skibskyndige

En erfaren Arktis-styrmand stiller læsere af ing.dk en opgave: Hvordan skal et olietankskib, der sejler i arktisk farvand, konstrueres for at sikre mod lækage ved sammenstød med en isskosse?

Bjarne Rasmussen har gennem 17 år sejlet som styrmand i isfyldte polarfarvande og har på baggrund af sine erfaringer - og i anledning af hundredåret for Titanic-katastrofen 15. april - udarbejdet en lille udfordring til skibsinteresserede ingeniører.

Opgaven til alle skibsinteresserede ingeniører lyder på at beskrive, hvordan et olietankskib skal klasificeres og konstrueres for under de omstændigheder, der beskrives nedenfor, at kunne modstå, at der opstår et hul eller en lang flænge i skroget ind til olietankene.

Forudsætninger for opgaven Forudsætningerne og omstændighederne er som følger:

I overensstemmelse med IMO's 'Guidelines for ships operating in Polar waters' fra 2009 sejler et olietankskib lastet med 40.000 kubikmeter olie, herunder også heavy fuel, i sommerperioden i det grønlandske søterritorium langs den grønlandske vestkyst her i 2012. Inklusive lasten er skibets samlede vægt på 50.000 ton, og det sejler med en fart af 15,5 knob (29,6 km/t) i 10 kilometers sigtbarhed.

Skibet er konstrueret med bulbstævn. Den signifikante bølgehøjde er 2,0 m og giver derved en del 'sea clutter' (forstyrrende ekko på skibets radarskærme). Det kan betyde, at skibets radarsystemer ikke kan 'se' en isskosse, der kun stikker 1,0 meter op over havets overflade.

I det område, hvor skibet sejler, ligger der netop en isskosse af meget hårdt sammenpresset ferskvandsis. Iskossen var oprindelig et isbjerg, der stak mere end fem meter op over havets overflade, men er nu delvis smeltet.

Dimensionerne på denne isskosse af mangeårig is er: 5 m x 5 m x 10 m (1 meter over havets overflade og 9 meter under). Isens vægtfylde er 0,8, og dens samlede vægt 200 ton.

Besætningen i skibets styrehus kan ikke se isskossen på skibets radarskærme, og ingen har visuelt lagt mærke til den. Skibet rammer nu isskossen med boven agten for bulbstævnens befæstning på skibsskroget.

Spørgsmålet er så: Går der hul ind til olien - eller gør der ikke ...

Efter flere skibsulykker i polarfarvandene i nyere tid arbejder IMO, med den danske Søfartsstyrelse som projektleder, i hundredåret for Titanic-katastrofen på at udarbejde en international polarkode for skibes sikre sejlads.

Polarkoden kommer både til at gælde for krydstogtskibe og olietankskibe, der besejler de arktiske farvande.

Har du et svar på Bjarne Rasmussens udfordring, så skriv i debatten HER

Kilde: ing.dk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib forberedes på vinter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course