Påske-opgave for skibskyndige

En erfaren Arktis-styrmand stiller læsere af ing.dk en opgave: Hvordan skal et olietankskib, der sejler i arktisk farvand, konstrueres for at sikre mod lækage ved sammenstød med en isskosse?

Bjarne Rasmussen har gennem 17 år sejlet som styrmand i isfyldte polarfarvande og har på baggrund af sine erfaringer - og i anledning af hundredåret for Titanic-katastrofen 15. april - udarbejdet en lille udfordring til skibsinteresserede ingeniører.

Opgaven til alle skibsinteresserede ingeniører lyder på at beskrive, hvordan et olietankskib skal klasificeres og konstrueres for under de omstændigheder, der beskrives nedenfor, at kunne modstå, at der opstår et hul eller en lang flænge i skroget ind til olietankene.

Forudsætninger for opgaven Forudsætningerne og omstændighederne er som følger:

I overensstemmelse med IMO's 'Guidelines for ships operating in Polar waters' fra 2009 sejler et olietankskib lastet med 40.000 kubikmeter olie, herunder også heavy fuel, i sommerperioden i det grønlandske søterritorium langs den grønlandske vestkyst her i 2012. Inklusive lasten er skibets samlede vægt på 50.000 ton, og det sejler med en fart af 15,5 knob (29,6 km/t) i 10 kilometers sigtbarhed.

Skibet er konstrueret med bulbstævn. Den signifikante bølgehøjde er 2,0 m og giver derved en del 'sea clutter' (forstyrrende ekko på skibets radarskærme). Det kan betyde, at skibets radarsystemer ikke kan 'se' en isskosse, der kun stikker 1,0 meter op over havets overflade.

I det område, hvor skibet sejler, ligger der netop en isskosse af meget hårdt sammenpresset ferskvandsis. Iskossen var oprindelig et isbjerg, der stak mere end fem meter op over havets overflade, men er nu delvis smeltet.

Dimensionerne på denne isskosse af mangeårig is er: 5 m x 5 m x 10 m (1 meter over havets overflade og 9 meter under). Isens vægtfylde er 0,8, og dens samlede vægt 200 ton.

Besætningen i skibets styrehus kan ikke se isskossen på skibets radarskærme, og ingen har visuelt lagt mærke til den. Skibet rammer nu isskossen med boven agten for bulbstævnens befæstning på skibsskroget.

Spørgsmålet er så: Går der hul ind til olien - eller gør der ikke ...

Efter flere skibsulykker i polarfarvandene i nyere tid arbejder IMO, med den danske Søfartsstyrelse som projektleder, i hundredåret for Titanic-katastrofen på at udarbejde en international polarkode for skibes sikre sejlads.

Polarkoden kommer både til at gælde for krydstogtskibe og olietankskibe, der besejler de arktiske farvande.

Har du et svar på Bjarne Rasmussens udfordring, så skriv i debatten HER

Kilde: ing.dk

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Godkendelse af specialfartøj forsinker Femern Bælt

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime lancerer podcast om fremtidens maritime sektor

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Helt usædvanlig opgave Marinehjemmeværnet

07.09.2025Maritimedanmark.dk

Celebrity Cruises lancerer luksus flodkrydstogtskibe

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Beslaglagt oligark-yacht sælges på auktion

03.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber narkoskib i internationalt farvand

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Danmark på vej til at købe britiske fregatter

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske krigsskibe med i stor øvelse

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle