Påske-opgave for skibskyndige

En erfaren Arktis-styrmand stiller læsere af ing.dk en opgave: Hvordan skal et olietankskib, der sejler i arktisk farvand, konstrueres for at sikre mod lækage ved sammenstød med en isskosse?

Bjarne Rasmussen har gennem 17 år sejlet som styrmand i isfyldte polarfarvande og har på baggrund af sine erfaringer - og i anledning af hundredåret for Titanic-katastrofen 15. april - udarbejdet en lille udfordring til skibsinteresserede ingeniører.

Opgaven til alle skibsinteresserede ingeniører lyder på at beskrive, hvordan et olietankskib skal klasificeres og konstrueres for under de omstændigheder, der beskrives nedenfor, at kunne modstå, at der opstår et hul eller en lang flænge i skroget ind til olietankene.

Forudsætninger for opgaven Forudsætningerne og omstændighederne er som følger:

I overensstemmelse med IMO's 'Guidelines for ships operating in Polar waters' fra 2009 sejler et olietankskib lastet med 40.000 kubikmeter olie, herunder også heavy fuel, i sommerperioden i det grønlandske søterritorium langs den grønlandske vestkyst her i 2012. Inklusive lasten er skibets samlede vægt på 50.000 ton, og det sejler med en fart af 15,5 knob (29,6 km/t) i 10 kilometers sigtbarhed.

Skibet er konstrueret med bulbstævn. Den signifikante bølgehøjde er 2,0 m og giver derved en del 'sea clutter' (forstyrrende ekko på skibets radarskærme). Det kan betyde, at skibets radarsystemer ikke kan 'se' en isskosse, der kun stikker 1,0 meter op over havets overflade.

I det område, hvor skibet sejler, ligger der netop en isskosse af meget hårdt sammenpresset ferskvandsis. Iskossen var oprindelig et isbjerg, der stak mere end fem meter op over havets overflade, men er nu delvis smeltet.

Dimensionerne på denne isskosse af mangeårig is er: 5 m x 5 m x 10 m (1 meter over havets overflade og 9 meter under). Isens vægtfylde er 0,8, og dens samlede vægt 200 ton.

Besætningen i skibets styrehus kan ikke se isskossen på skibets radarskærme, og ingen har visuelt lagt mærke til den. Skibet rammer nu isskossen med boven agten for bulbstævnens befæstning på skibsskroget.

Spørgsmålet er så: Går der hul ind til olien - eller gør der ikke ...

Efter flere skibsulykker i polarfarvandene i nyere tid arbejder IMO, med den danske Søfartsstyrelse som projektleder, i hundredåret for Titanic-katastrofen på at udarbejde en international polarkode for skibes sikre sejlads.

Polarkoden kommer både til at gælde for krydstogtskibe og olietankskibe, der besejler de arktiske farvande.

Har du et svar på Bjarne Rasmussens udfordring, så skriv i debatten HER

Kilde: ing.dk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.12.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift & lashing - company courses

Kindly ask us for details and possibillities.

Dato

01.12.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.12.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.12.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course