Panama Kanalen skaffer plads til flere
For snart et år siden, den 26 juni 2016, åbnede Panama Kanalen for sin udvidelse. Og successen har været større, end forudset. Derfor planlægger Panama Kanalen nu at udvide antallet af skibe, der kan gå gennem den udvidede kanal pr. dag fra seks til otte.
Op mod 1-års jubilæet for den udvidede Panama Kanal arbejder selskabet på at udvide antallet af transit-slots, øge afgiften for LPG og LNG skibe og indføre nye incitamenter for containerrederierne. I dag kan seks skibe gå i gennem de nye udvidede sluser dagligt.
“Det maksimale antal, vil vil kunne klare pr. dag er 12 skibe, men vi er fortsat i en læringsproces. Vi vil komme dertil gradvist,” siger direktøren for planlægning og forretningsudvikling Oscar Bazan i et interview med Fairplay.
“Jeg tror, at vi ved slutningen af året kan have otte gennemsejlinger om dagen. Vi undersøger en udvidelse af antallet af slots i de kommende måneder for at give vores kunder de slots, de efterspørger,” siger han.
Panama Kanalen oplevede en hurtigere udvikling i efterspørgslen fra containerskibe end forudset og den gennemsnitlige størrelse på de containerskibe, der passerer kanalen ligger nu på 10.500 TEU. Og Panama Kanalen forudser, at den gennemsnitlige størrelse på skibene vil vokse til op i mod 14.000 TEU, når arbejdet med at hæve Bayonne Bridge ved New York-New Jersey er færdiggjort. Dermed vil de større skibe kunne nå New York gennem kanalen.
Den største overraskelse fra administrationen af Panama Kanalen har dog været udviklingen i antallet af skibe i LPG-sektoren, der benytter den udvidede kanal. Denne trafik præges af transporter af LPG fra USA til Asien. Således vælger nu 81 pct. af alle VLGC´s fra USA mod Asien at tage den korte tur gennem Panama Kanalen i stedet for den lange ned om Kap Det Gode Håb.
Kilde Fairplay