Pæn fremgang for norsk offshore rederi
Norske Havila Shipping øgede sidste år driftsoverskuddet til 148 millioner norske kroner, sammenlignet med et overskud på 78 millioner norske kroner i 2017. Nedskrivninger på 709 millioner norske kroner gør dog bundlinjen blodrød.
Havila Shipping, der råder over en flåde på 23 offshore skibe, forbedrede sidste år sin indtjeningsevne og kom ud af året med et driftsresultat der er næsten dobbelt så stort som året før.
Men tidligere tiders optimistiske nybygningsprogram koster dyrt. En tilpasning af skibsværdierne til nutidsværdi koster rederiet en nedskrivning på 709 millioner norske kroner, og da nedskrivninger realiseres via driften, ender Havila Shipping’s bundlinje med et blodrødt underskud. Og 2019 bliver heller ikke let.
”2019 vil blive et krævende år for Havila Shipping. Jeg ved det. Vore ansatte ved det. Men - om et år tror jeg at det er mere sandsynligt at Havila Shipping er et stærkere end et svagere selskab”, skriver Njål Sævik, CEO i Havila Shipping ifølge Sysla i årsberetningen.
Det fremgår af regnskabet, at kun 11 af rederiets 23 skibe i 2018 var i stand til at leve op til det krav der blev fastsat i forbindelse med selskabets rekonstruktion i 2017, nemlig at skibes resultat før skat og afskrivninger skulle udgøre mindst 2 procent af gælden.
De skibe der ikke levede op til indtægtskravet er:
Havila Neptune, Havila Mars, Havila Mercury, Havila Jupiter, Havila Venus, Havila Aurora, Havila Borg, Havila Clipper, Havila Commander, Havila Forsight, Havila Harmony og Havila Subsea.
Kilde: Sysla