P3 godkendt af EU-Kommisionen
I går meddelte Europa-Kommissionen P3 partnerne om, at Kommissionen vil ikke åbne sager i forbindelse med alliancen. Kommissionen vil følge P3 samarbejdet, for at sikre, det forbliver i overensstemmelse med EU-konkurrenceretten.
P3 partnerne er glade for Kommissionens meddelelse. Partnerne vil nu fortsætte deres tætte samarbejde med konkurrence og maritime myndigheder i blandt andet Kina og Sydkorea om at afklare spørgsmål og forklare karakteren af P3.
P3 alliancen, den langsigtede operationelle aftale om deling af fartøjer, der er foreslået af CMA CGM, MSC og Maersk Line er betinget af myndighedernes gennemgang og
jurisdiske godkendelser i Nordamerika, Europa og Asien.
I Den Europæiske Union (EU) blev P3 Network forpligtet til at foretage en selvevaluering. Siden dennes
afslutning, har P3 partnere været i frivillige drøftelser med Europa-Kommissionen for at bekræfte, at samarbejdet vil være i overensstemmelse med EU-konkurrenceretten.
Den 24. marts 2014 besluttede den amerikanske Federal Maritime Commission (FMC) at aftalen om P3 samarbejdet overholdt kravene og kunne træde i kraft i USA.
Den 18. juni 2013 CMA CGM, Maersk Line, og MSC Mediterranean Shipping Company SA annonceret deres planer om at etablere en langsigtet operationel aftale om deling af fartøjer på øst - vest ruterne, kaldet P3 Network (P3). Det overordnede formål med P3 er at gøre containerskibstrafikken mere effektiv og forbedre servicekvaliteten for afskiberne på grund af hyppigere og pålidelige tjenester.
P3 vil operere en kapacitet på 2,6 millioner TEU på tre fragtruter: Asien - Europa, Trans-Pacific og Trans-Atlantic. P3 vil være et operationel, ikke et kommercielt samarbejde.
P3 alliancens skibe vil blive drevet selvstændigt af et uafhængig driftscenter.
De tre partnere vil fortsat være konkurrenter med fuldt uafhængigt salg, marketing og kundeservice samt prispolitik. Med forbehold for modtagelse af alle relevante myndighedsgodkendelser og opfyldelsen af de øvrige betingelser i aftalen, er P3 planlagt til at starte driften i efteråret 2014.
Kilde : CMA CGM