Overvågning sikrer skibstrafikken
Døgnet rundt overvåger syv mand fra Søværnets Vessel Traffic Service, VTS, skibstrafikken i Storebælt og Øresund. Deres arbejde er med til at sikre, at skibene undgår farlige situationer som kollisioner og grundstødninger.
”Vores arbejde betyder, at vi stort set ikke har haft nogen grundstødninger og kollisioner i mange år. Sikkerheden er blevet væsentligt højnet, siden vi begyndte vores arbejde. En af årsagerne er nok den såkaldte ’policecar’-effekt, vores overvågning har; når man ved, at man bliver overvåget, så opfører man sig pænt”, siger Jørgen Brandt, der er chef for VTS Storebælt.
Hvert år sejler omkring 27.000 skibe igennem Storebælt og hele 35.000 skibe passerer gennem Øresund. I alt 47 mand er ansat til at overvåge trafikken. De 27 sidder ved VTS Storebælt, og de øvrige 20, heraf halvdelen svenskere, arbejder ved VTS Øresund.
Alene i løbet af den sidste uges tid har VTS Øresund og VTS Storebælt afværget fem potentielt farlige situationer, hvor skibe enten har været på kollisionskurs eller i fare for at gå på grund.
VTS Storebælt blev oprettet i 1993 som et led i beskyttelsen af arbejdet med Storebæltsbroen. Siden har de blandt andet haft til opgave at beskytte broen mod påsejling.
Overvågningen af Øresund sker i samarbejde med det svenske Sjöfartsverket. Her overvåges både danske og svenske farvande, og derfor er arbejdet delt lige over imellem svenske og danske medarbejdere. Man er bemandet med tre mand døgnet rundt og altid af blandet nationalitet.
”Fagligt adskiller vores arbejde sig ikke fra arbejdet ved VTS Storebælt, men konstruktionen med det dansk-svenske samarbejde gør, at det alligevel er en helt anden situation”, siger Per Bæk Hansen, chef for VTS Øresund.
Selvom VTS observerer en potentielt farlig situation og kommer med opfordringer til, hvad skibene bør gøre, så hviler ansvaret altid på skibets kaptajn.
Kilde: Forsvaret