Opturen fortsætter på de lange kontrakter

Mens verdens største containerrederier skovler penge ind og opjusterer deres forventninger til årsresultaterne, må afskiberen omvendt betale stadig stadig mere for fragten, når de indgår langtidskontrakter. Alene i april steg priserne med 4,1 pct.

Arkivfoto..

Stigningen i april betyder, at priserne på de lange kontrakter siden december er steget med 23,5 pct.

Ifølge norske Xeneta, der følger priserne gennem indberetninger fra ledende afskibere og speditører, fortsætter prisstigningerne på alle de store ruter verden rundt uden umiddelbar udsigt til en vending.

“Tværtimod har Ever Givens blokade af Suez-kanalen lagt endnu større pres på forsyningskæderne, der allerde er presset af mangel på kapacitet, containere, overfyldte havne og påvirkningerne fra corona-pandemien,” skriver Xeneta.

“Det har været endnu en utrolig måned i et unikt år for container-shipping segmentet,” siger Patrik Berglund, der er CEO i Xeneta om udviklingen i april.

I USA er der fortsat store flaskehalse, der sammen med en stærk efterspørgsel - delvis drevet af ændrede vaner i forhold til benyttelsen af e-handelsplatforme -

driver rateudviklingen, mens blokaden af Suez-kanalen i Europa har skabt en domino effekt, der har forsinket skibene og

skaber overfyldte havne.

“Det betyder også, at mange containere er havnet de forkerte steder uden planer for at sende dem videre,” siger Berglund.

Det efterlader rederierne med alle kort på hånden og gør dem i stand til at vælge til og fra blandt de mest givtige opgaver.

“Og det lover ikke godt for afskiberne, der er desperate efter meget tiltrængte fald i raterne,” mener direktøren.

Men det er der ikke udsigt til lige foreløbig, påpeger han, med henvisning til at import benchmark i Europa fortsat er på himmelflugt med en stigning i april på 5,4 pct. i forhold til marts og nu er oppe med 43 pct. i forhold til april i fjor.

At det er gode tider for indtjeningen i de store rederier, har Maersk leveret det seneste eksempel på med en opjustering af forventningerne til driftsindtjeningen for hele året med op med utrolige

50 pct. til mellem 80 mia. kr. og 92 mia. kr.

Kilde: Xeneta

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle