Optimerede propeller skal spare udledninger
Hapag-Lloyd sætter nu gang i et opgraderingsprogram for 150 af rederiets skibe, der over de næste fem år skal gøres mere brændstof og CO2-besparende. Første skridt bliver en udskiftning af skibspropellerne på mindst 86 fartøjer.
Nye optimerede propeller skal sikre brændstof og CO2 besparelser for Hapag-Lloyd. Foto: Hapag-Lloyd..
De nye propeller skal kan spare mellem 10 pct. og 13 pct. brændstof og CO2-udledningerne afhængig af forholdene, oplyser Hapag-Lloyd. Det første skib, der får skiftet propel, er det 7.500 teu store Ningbo Express.
Mens mindst 86 skibe bliver udstyret med ny propel vil andre 36 fartøjer få en ny flow-optimeret “bulbous bow” og modstandsreducerende antifouling maling under planlagte tørdokninger.
Det tyske rederi har en målsætning om at reducere udledningen af CO2 med 30 pct. i 2030 og opnå CO2 neutralitet i 2045.
Det er lidt mere ambitiøse mål end IMO´s officielle og vil koste rederiet mere end 100 mio. dollar, men langt mindre ambitiøst end A.P. Møller - Maersk, der vil reducere CO2-udledningen med 50 pct. pr transporteret container i 2030 og nå neutraliteten allerede i 2040.
Kilde: Hapag-Lloyd.