Opbakning til stærk maritim vækstplan
Et bredt flertal i Folketinget er tilsyneladende parat til at bakke op om en solid maritim vækstplan. Det viser en rundspørge, som Danmarks Rederiforening har foretaget forud for sit årsmøde i Nyborg på fredag.
Det skorter på forhånd ikke på opbakning og gode intentioner til en maritim vækstplan blandt hovedparten af Folketingspartier ifølge. Regeringen har nedsat et vækstteam, der skal komme med sine anbefalinger i løbet af foråret, hvorefter erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) forventes at komme med et udspil på området. Og de positive meldinger står nærmest i kø, viser Danmarks Rederiforenings rundspørge.
”Vi kommer til at følge udspillet fra vækstteamet nøje, for ambitionen er klar: Søfarten skal fortsat være et væksterhverv til gavn for hele Danmark. Der er sammenfaldende interesser for dansk søfart og Venstre, når vi skal pleje en dansk styrkeposition – og det kræver handling. Derfor forventer jeg sådan set også ambitioner i vækstteamets forslag, så det grundige forarbejde kan blive omsat til noget, som gør en forskel for hele erhvervet – og dermed for os alle,” siger Torsten Schack Petersen fra Venstre.
Den tidligere SR-regeringen fremlagde en vækstplan for Det Blå Danmark i 2012 i forlængelse af anbefaleringer fra et vækstteam. Og det virkede, mener Socialdemokratiet.
“Derfor forventer jeg også ambitiøse udmeldinger fra dette vækstteam. Dansk søfart er vores største eksporterhverv, som leverer meget til det danske samfund – det kan vi forhåbentlig skabe endnu bedre muligheder for på ryggen af de kommende anbefalinger,” siger Thomas Jensen fra Socialdemokratiet.
Også Radikale Venstre er parate: ”Søfarten er et væksterhverv, og jeg forventer gode bud på, hvordan vi kan fortsætte den udvikling og samtidig sikre hensyn til både miljø og klima. Et sted at sætte ind er ved at udvide DIS-ordningen for vores havvindskibe, så vi kan koble ny vækst med behovet for en grøn omstilling,” siger Ida Auken, Radikale Venstres erhvervsordfører.
I den blå blok vil de to øvrige regeringspartier også bakke op - og det samme vil Dansk Folkeparti, der ønsker en udvidelse af DIS-ordningen og en forbedret uddannelsesindsats.
Der er på forhånd sat prislapper på en del af ønskerne. Således estimeres en udvidelse af DIS-ordningen at koste ca. 110 mio. Kr. årligt, hvis den også skal omfatte montører.
Men hvor pengene til de mange tiltag skal komme fra, er fortsat uafklaret.
Kilde: Danmarks Rederiforening