Ommer med implementering af EU-regler

I rederibranchen har man oplevet, hvor galt det kan gå, når europæiske regler om forenkling skal implementeres i de enkelte lande. Det er en oplagt sag for den nye regering at se på, mener transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening, Peter Olsen.

I et debatindlæg bragt på Altinget.dk d. 1. juli og offentliggjort på Rederiforeningens hjemmeside, skriver Peter Olsen, at :

”.. der i valgkampen var der flere diskussioner om, hvordan beslutninger i EU bliver ført ud i livet. Går Danmark for langt, og er der nok styr på, hvordan de øvrige lande implementerer EU-reglerne. Temaet fylder også hos den nye V-regering, som har nedsat et ministerudvalg til blandt andet at se på, om implementeringen sker ordentligt.

Desværre har vi inden for skibsfarten et helt aktuelt eksempel på, hvor galt det kan gå på europæisk plan, når regler med sigte på forenkling skal implementeres i de enkelte lande. For den nye regeringer det oplagt at tage ved lære af denne sag og sikre, at den type sager ikke fremadrettet kører i grøften.

1. juni trådte et krav om enstrengede systemer til elektronisk indsendelse af oplysninger fra skib i kraft. Hele formålet var at lette byrden for erhvervet, men nu er vi endt i en situation, hvor introduktionen af det såkaldte ”Single Window” i stedet bliver en yderligere byrde for de skibe, der anløber flere europæiske havne i rap. I praksis underminerer det EU’s transportpolitiske målsætning om, at mere gods skal transporteres ad søvejen. Dermed står vi desværre med et klassisk eksempel på fornuftige intentioner om harmonisering i EU, der bremses af nationale hensyn.

Når et skib anløber en havn, er det helt naturligt, at myndighederne i havnestaten har behov for at få oplysninger om skibet, dets last og de søfarende om bord. For at minimere den administrative byrde har man i International Maritime Organisation (IMO) vedtaget den såkaldte FAL-konvention, der standardiserer mængden af oplysninger og formen. Det betyder, at man på internationalt plan har udviklet faste formularer, der gerne skulle opfylde havnestatens behov, og som samtidig er ens uanset hvor i verden, skibet anløber. Det gør det meget nemmere for skibet, dets agent og rederikontoret.

I EU har man valgt at implementere FAL-konventionen via et direktiv. Da det blev revideret i 2010 lagde Ministerrådet og Europa-Parlamentet særlig vægt på nødvendigheden af yderligere forenkling og harmonisering.

Det førte blandt andet til, at medlemslandene blev pålagt at acceptere oplysninger i elektronisk format frem for papirformat, samt at der skulle skabes et enstrenget system, så skibene fremadrettet kun behøver at sende de samme oplysninger én gang: ”Single Window”.

Status her til sommer, hvor alt skulle være klar er, at en lang række lande slet ikke er på plads. Det store problem er imidlertid, at hvert enkelt EU-land udvikler deres eget system. I lande som Tyskland og Spanien kan man ydermere opleve, at systemerne varierer fra havn til havn.

Hvor en stor del af oplysningerne tidligere kunne indsendes i internationale standardformularer – og oftest elektronisk – skal de altså nu indtastes eller i bedste fald uploades i de respektive nationale – og dermed unikke – webløsninger. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvordan den på papiret fornuftige løsning, nu er blevet lidt af et bureaukratisk ridt, uden at det for alvor giver større nytte i den anden ende.

Single Window skulle have været et skridt i den rigtige retning, men blev det ikke. Derfor er det en ”ommer”, som fortjener opmærksomhed fra den nye regering i EU-systemet. Der skal rettes op på denne de facto-barrierer for, at vi kan få endnu mere handel. Det vil tjene os alle”.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Relateret indhold

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny rapport afslører flere problemer på fregat

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Udskiftning i toppen af Scandlines

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Brand i skrotskib er nu slukket

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde tankskib ramt af missil

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle