Olieudslip fra Sanchi tredoblet
International Tanker Owner’s Pollution Federation (Itopf) Itopf bekræfter, at man har opdaget bunkerbrændstof blandt udslippet fra det sunkne vrag af det 164.000-dwt-tankskib Sanchi. Samtidig har forureningen i løbet af weekenden bredt sig til et areal på 330 kvadratkilometer.
Sanchi lige efter den sidste eksplosion.
Itopf har ikke været i stand til at fastslå præcist, hvor stor en del af det nuværende olieudslip, der består af Sanchi's las af tkondensat og hvor meget, der stammer fra skibets bunkerbrændstof. Der skulle angiveligt være omkring 1.000 tons tungere olie i skibets brændstoftanke.
Mens den resterende del af lasten på 136.000 tons kondensat forventes at fordampe og dermed forsvinde af sig selv i løbet af et stykke tid, vil den tykkere konsistens af tankskibets bunkerbrændstof udgøre en forureningsrisiko.
Ifølge Itopf er der dog kun er en begrænset forureningstrussel fra bunkerolien på grund af afstanden fra kysten.
Den London-baserede havforureningsrådgiver har overvåget forureningen fra NITC-tankskibet siden den 6. januar 2018, hvor det kolliderede med tørlastskibet CF Crystal på 76.000 dwt cirka 130 sømil ud for Kinas østkyst og brød i brand efter en eksplosion.
Skibet blev siden ramt af en række mindre eksplosioner inden det den 15. januar ramtes af en sidste større fatal eksplosion, da endnu et lastrum brød i brand.
Skibet sank mindre end to timer senere. Alle 32 besætningsmedlemmer formodes omkommet allerede ved starten af katastrofen. Kun tre af de omkomnes lig er fundet.
Kilde: TradeWinds