Odense Havn melder sig klar til at etablere en national skibsfabrik

Odense Havn vil være centrum for bygning af skibe til det danske søværn. Havnen er klar til at bygge en national produktionsfacilitet, ejet eller lejet af staten, der skal rumme en højteknologisk skibsfabrik opereret af private konsortier.

Hvis det står til Odense Havn skal fremtidens skibe til søværnet bygges på en skibsfabrik på den fynske havn.. Foto: Odense Havn

Det gamle Lindø-værft skal genoplives og stå for bygningen af skibe til Forsvaret i de næste mange år - hvis det står til Odense Havn.

Havnen har hentet inspiration fra Australien til skibsfabrikken, der via nye teknologier på sigt kan gøre Danmark mindre afhængig af skrogproduktion i andre lande og positionere den danske skibsbygningsindustri som en innovativ og konkurrencedygtig aktør på det globale marked, fremgår det af en pressemeddelelse fra Odense Havn.

Skibsfabrikken kan samtidig rumme potentialet til at bygge skibe til primært andre EU-landes opbygning af forsvarskapaciteter i tæt koordination.

“Den nuværende sikkerhedspolitiske situation kalder på, at de danske traditioner for at bygge skibe tager det næste skridt. På Odense Havn har vi alle forudsætninger for at skabe en moderne højteknologisk skibsbygningsfabrik - med unikke kompetencer indenfor automatisering," udtaler Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense og næstformand Odense Havn. Han peger på, at Odense Havn også er et centralt omdrejningspunkt for et stærkt fynsk økosystem, der rummer både den nødvendige kvalificerede arbejdskraft - og stolte skibsbygningstraditioner, også til Forsvaret.

Fakta: Fremgangsmåde ved etablering af en national skibsfabrik

  • Odense Havn vil bygge en national produktionsfacilitet, der skal rumme en højteknologisk skibsfabrik til produktion af krigsskibe. Det bliver en national produktionsfacilitet i den forstand, at staten enten ejer eller lejer sig ind på faciliteterne på en gensidig uopsigelig langvarig kontrakt og anvender faciliteten til at rumme en skibsfabrik. Staten har altså fuld kontrol over skibsfabrikken i hele perioden - fx i en 20-årig eller 30-årig periode.
  • Når staten bestiller krigsskibe, indgår staten i dialog med nationale og/eller internationale konsortier, der byder ind på opgaven. Det sikrer, at der altid er konsortier til forskellige skibstyper, og at opgaven udføres på statens skibsfabrik i Danmark og med et stærkt udgangspunkt for at opbygge og udvikle dansk maritim industri.
  • Når opgaven er fuldført, rykker aktøren ud af skibsfabrikken. Herefter kan vinderen af det efterfølgende udbud rykke ind i skibsfabrikken. Vinderen af udbuddet udruster selv faciliteterne efter behov. Det sikrer forsyningssikkerhed fra statens side, stor fleksibilitet og giver dansk maritim industri mulighed for at planlægge og investere langsigtet.

Kilde: Odense Havn

“Hvis staten har kontrol over den nationale skibsfabrik, garanterer det, at staten har produktionsfaciliteter og dermed et solidt fundament til et anskaffelsesprogram til oprustning af den danske flåde over de næste 20-25 år. Nu har vi vist, at det kan lade sig gøre på Odense Havn, og så er det op til det politiske niveau at beslutte, om det er en mulighed de vil gribe,” siger Carsten Aa, adm.dir. Odense Havn.

De første skibe kan produceres ud fra en distributionsmodel, hvor forskellige dele af skibene produceres i andre dele af landet og bliver samlet i Odense. Parallelt etableres selve den nationale skibsfabrik, hvor de første fabrikshaller kan stå klar i 2026 til at modtage de første skibsdele. Herefter vil staten have en skibsproduktion på Odense Havn til rådighed, hvor kapaciteten kan udvides i fremtiden.

Odense Havn er med 8,5 mio. kvm Danmarks største havn målt på areal. Det gør det muligt for Odense Havn at dedikere et areal til at rumme en fuld vertikal skibsfabrik med egne udrustningskajer. Samtidig opføres et SDU robotcenter på havnen med strategisk fokus på at rykke skibsbygning i Danmark til næste niveau. Odense Havn har desuden planer om at udvide havnen med en ny havneudvidelse på 1 mio. m2 og 1,4 km kaj. Det betyder, at Odense Havn har kapaciteten til at dedikere nye arealer til en evt. fremtidig udvidelse af skibsfabrikken.

-emte

Fakta: Erfaringer fra Osborne Naval Shipyard i Australien

  • I Adelaide, Australien, har den australske stat investeret i en fuld vertikal produktionsfacilitet til oprustning af den australske flåde.
  • Fabrikken er designet af danske Odense Maritime Technology (OMT).
  • Produktionsfaciliteten er ejet af den australske stat, hvor det australske forsvar har forpligtet sig til at benytte faciliteterne og udarbejde et langsigtet anskaffelsesprogram. Her vil private aktører leje sig ind og producere materiel til den australske flåde.

Kilde: Odense Havn

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Eksplosion koster 10 værftsarbejdere livet

10.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk Offshore Wind annulerer milliardordre

10.10.2025Maritimedanmark.dk

USA køber finske isbrydere

10.10.2025Maritimedanmark.dk

J. Lauritzen køber sig ind i Corvus Energy

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vil iværksætte enorm fyringsrunde

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Analyse: Dansk fregatbyggeri kan skabe op mod 9.000 årsværk

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Klog beslutning at bygge nye miljøskibe i Danmark

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Konsortiet Danske Flådestøtteskibe K/S skal bygge miljøskibe

Jobmarked

Se alle

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Projektleder til Havne- og færgeprojekter

Vil du være med til at forme fremtidens havne og færgeinfrastruktur på Lolland? Vil du skabe rammerne for vækst, grøn omstilling og øget tilgængelighed? Så er det dig vi søger!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

26.10.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift and lashing

Kursus henvender sig til kaptajner, overstyrmænd samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten.

Dato

20.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal