Odense Havn melder sig klar til at etablere en national skibsfabrik

Odense Havn vil være centrum for bygning af skibe til det danske søværn. Havnen er klar til at bygge en national produktionsfacilitet, ejet eller lejet af staten, der skal rumme en højteknologisk skibsfabrik opereret af private konsortier.

Hvis det står til Odense Havn skal fremtidens skibe til søværnet bygges på en skibsfabrik på den fynske havn.. Foto: Odense Havn

Det gamle Lindø-værft skal genoplives og stå for bygningen af skibe til Forsvaret i de næste mange år - hvis det står til Odense Havn.

Havnen har hentet inspiration fra Australien til skibsfabrikken, der via nye teknologier på sigt kan gøre Danmark mindre afhængig af skrogproduktion i andre lande og positionere den danske skibsbygningsindustri som en innovativ og konkurrencedygtig aktør på det globale marked, fremgår det af en pressemeddelelse fra Odense Havn.

Skibsfabrikken kan samtidig rumme potentialet til at bygge skibe til primært andre EU-landes opbygning af forsvarskapaciteter i tæt koordination.

“Den nuværende sikkerhedspolitiske situation kalder på, at de danske traditioner for at bygge skibe tager det næste skridt. På Odense Havn har vi alle forudsætninger for at skabe en moderne højteknologisk skibsbygningsfabrik - med unikke kompetencer indenfor automatisering," udtaler Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense og næstformand Odense Havn. Han peger på, at Odense Havn også er et centralt omdrejningspunkt for et stærkt fynsk økosystem, der rummer både den nødvendige kvalificerede arbejdskraft - og stolte skibsbygningstraditioner, også til Forsvaret.

Fakta: Fremgangsmåde ved etablering af en national skibsfabrik

  • Odense Havn vil bygge en national produktionsfacilitet, der skal rumme en højteknologisk skibsfabrik til produktion af krigsskibe. Det bliver en national produktionsfacilitet i den forstand, at staten enten ejer eller lejer sig ind på faciliteterne på en gensidig uopsigelig langvarig kontrakt og anvender faciliteten til at rumme en skibsfabrik. Staten har altså fuld kontrol over skibsfabrikken i hele perioden - fx i en 20-årig eller 30-årig periode.
  • Når staten bestiller krigsskibe, indgår staten i dialog med nationale og/eller internationale konsortier, der byder ind på opgaven. Det sikrer, at der altid er konsortier til forskellige skibstyper, og at opgaven udføres på statens skibsfabrik i Danmark og med et stærkt udgangspunkt for at opbygge og udvikle dansk maritim industri.
  • Når opgaven er fuldført, rykker aktøren ud af skibsfabrikken. Herefter kan vinderen af det efterfølgende udbud rykke ind i skibsfabrikken. Vinderen af udbuddet udruster selv faciliteterne efter behov. Det sikrer forsyningssikkerhed fra statens side, stor fleksibilitet og giver dansk maritim industri mulighed for at planlægge og investere langsigtet.

Kilde: Odense Havn

“Hvis staten har kontrol over den nationale skibsfabrik, garanterer det, at staten har produktionsfaciliteter og dermed et solidt fundament til et anskaffelsesprogram til oprustning af den danske flåde over de næste 20-25 år. Nu har vi vist, at det kan lade sig gøre på Odense Havn, og så er det op til det politiske niveau at beslutte, om det er en mulighed de vil gribe,” siger Carsten Aa, adm.dir. Odense Havn.

De første skibe kan produceres ud fra en distributionsmodel, hvor forskellige dele af skibene produceres i andre dele af landet og bliver samlet i Odense. Parallelt etableres selve den nationale skibsfabrik, hvor de første fabrikshaller kan stå klar i 2026 til at modtage de første skibsdele. Herefter vil staten have en skibsproduktion på Odense Havn til rådighed, hvor kapaciteten kan udvides i fremtiden.

Odense Havn er med 8,5 mio. kvm Danmarks største havn målt på areal. Det gør det muligt for Odense Havn at dedikere et areal til at rumme en fuld vertikal skibsfabrik med egne udrustningskajer. Samtidig opføres et SDU robotcenter på havnen med strategisk fokus på at rykke skibsbygning i Danmark til næste niveau. Odense Havn har desuden planer om at udvide havnen med en ny havneudvidelse på 1 mio. m2 og 1,4 km kaj. Det betyder, at Odense Havn har kapaciteten til at dedikere nye arealer til en evt. fremtidig udvidelse af skibsfabrikken.

-emte

Fakta: Erfaringer fra Osborne Naval Shipyard i Australien

  • I Adelaide, Australien, har den australske stat investeret i en fuld vertikal produktionsfacilitet til oprustning af den australske flåde.
  • Fabrikken er designet af danske Odense Maritime Technology (OMT).
  • Produktionsfaciliteten er ejet af den australske stat, hvor det australske forsvar har forpligtet sig til at benytte faciliteterne og udarbejde et langsigtet anskaffelsesprogram. Her vil private aktører leje sig ind og producere materiel til den australske flåde.

Kilde: Odense Havn

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

16.06.2025Maritimedanmark.dk

Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet

11.06.2025Maritimedanmark.dk

MSC lun på at købe stort rumænsk værft

10.06.2025Maritimedanmark.dk

Stort fald i kontrahering af nye skibe

08.06.2025Maritimedanmark.dk

CO2-hub på vej med EU-støtte til Aalborg Havn

06.06.2025Maritimedanmark.dk

Finlandia Seaways sidste rejse er slut

05.06.2025Maritimedanmark.dk

MAN Energy Solutions skifter navn til Everllence

04.06.2025Maritimedanmark.dk

Torm tager fuldt ejerskab af scrubbervirksomhed

03.06.2025Maritimedanmark.dk

Seabound medstifter vinder Young Entrepreneur Award ved Nor-Shipping 2025

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course