Nyt svensk tankskib det reneste i klassen
Svenske Furetank har et nyt gasdrevet tankskib på vej, der ifølge rederiet bliver det bedste i sin klasse, når det handler om at leve op til IMO´s klimamål for skibsfarten. Det gør skibet faktisk fra starten med et energi effektivitets indeks på, der er dobbelt så godt som det kræves i dag.
Det nye tankskib Fure Viten på 17.999 dwt. med en kapacitet på 20.300 kubikmeter, der netop har forladt værftet i Kina, er betegner ifølge rederiet en milepæl i forhold til både miljø og klima.
Det såkaldte energi effektivitets indeks skal ifølge dagens standard være på mindre end 9,37 point, men det nye skib når helt ned på 4,65 point, hvilket er det bedste resultat, der nogensinde er opnået i det segment, siger Furetank.
“Vi vil benytte de skibe, vi bygger nu, i de næste 20 år, så vi har gjort os store anstrengelser for at finde ud af, hvilken teknologi, der er den bedste at investere i i dag. Klimaforandringerne er en realitet, og vi tror, at politikerne mener, hvad de siger. Derfor må vi gøre vores absolut bedste i forhold til at reducere vores klima og miljøpåvirkning, hvis vi vil overleve som et shipping selskab,” siger Lars Höglund, CEO i Furetank.
Fure Viten er det seneste i en serie af otte skib, som alle opereres af Furetank. Skibene bliver drevet af flydende biogas (LBG) eller LNG, men rederiet satser på man i 2030 kan drive skibene nærmest udelukkende på klimavenligt biogas.
Fure Viten er sammen med søsterskibet Fure Vinga de første i Europa, der er bygget til at kunne drive de energikrævende pumper med landstrøm, hvilket kan reducere den samlede udledningen for tankskibene med op til 20 pct.
Skibene er desuden udstyret med batteripakker, der reducerer brugen af hjælpmaskiner og særligt energieffektive propeller.
Kilde: Furetank.