Rapport: Stor beskæftigelseseffekt ved bygning skibe i Danmark

Over de næste årtier skal Danmark udskifte et betydeligt antal skibe. Næsten alle søværnets 59 skibe og over 84 færger på danske indenrigsruter forventes at skulle udskiftes inden år 2055. Det vil give en markant beskæftigelseseffekt at bygge dem i Danmark, viser rapport fra Kraka.

Foto: OMT

Der er allerede truffet beslutning om at bygge nye patruljeskibe i Danmark. Regeringen og aftalepartierne har nu taget hul på den konkrete udmøntning af forsvarsforliget og tilsagnet om at tilføre Forsvaret 155 milliarder kroner frem mod 2033. 

Danske Maritime har på vegne af den maritime industri understreget vigtigheden af en langsigtet skibsbygningsplan og den konkrete udmøntning og delaftale på Søværnets område imødeses nu med stor interesse.

 Kraka Economics på vegne Danske Maritime foretaget beregninger af, hvordan bygningen af nye færger og flådefartøjer vil kunne bidrage til dansk økonomi, og beskæftigelseseffekterne er markante. Investeringerne vil skabe yderligere 3.000 arbejdspladser i gennemsnit frem mod 2055, hvis skibene (inkl. skrog) bygges, udstyres og vedligeholdes i Danmark. På højdepunktet (i 2045-2055) vil det skabe 4.300 arbejdspladser, viser beregningerne.

 Samtidig er et centralt opmærksomhedspunkt det økonomiske tilbageløb, som skibsbygningen ifølge rapporten vil afstedkomme.

Bruger man et patruljeskib som eksempel, giver dette en værdiskabelse på ca. 1 mia. kr., som kan geninvesteres i innovation på tværs af hele sektoren og dansk økonomi. 

For et nyt patruljeskib vil hele 60 pct. af statens udgifter komme tilbage til statskassen via selskabsskat og indkomstskat, når hele skibet bygges i Danmark, og efterfølgende service og vedligeholdelse er medregnet. 

Et tal, som Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime, håber, at Folketinget, Staten og kommunerne vil bide mærke i, når der skal foretages store maritime investeringer:

”Vi efterspørger det, man kunne kalde kloge udbud. På det militære område er det allerede i dag muligt at hjemtage produktion af blandt andet skibsbygning og undtage det fra EU-udbud, fordi det har et sikkerheds- og forsyningssikkerhedsmæssigt perspektiv. Men også på det civile område bør offentlige myndigheder tænke sig godt om, når der skal investeres i nye fartøjer, så der fx stilles krav om danske lærlinge eller Ph.d.er, samarbejde med danske forsknings- og uddannelsesinstitutioner, konkrete kravsspecifikationer, høje klima-og miljøkrav og lignende. Dette ville bidrage til, at opgaven ender i Danmark, hvor vi har en af de mest kompetente industrier i verden, som skaber vækst og udvikling i hele landet. Så prisen på et skib kan ikke stå alene. Der skal tænkes langt mere holistisk, så de samfundsøkonomiske gevinster også spiller en væsentlig rolle, og jeg er utrolig glad for, at vi med denne rapport får belyst de meget store positive effekter, det vil have at bygge flere skibe i Danmark,” siger Jenny Braat.

 Rapporten blev i dag præsenteret ved Danske Maritimes årsmøde af Krakas direktør Peter Mogensen. Analysen er udarbejdet med støtte af Den Danske Maritime Fond.

-emte
 

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Specialskib til ny caribisk rute

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle