Nyt rødt regnskab fra presset tanker-sektor
Et af verdens største tankskibsrederier, belgiske Euronav kom ud med et underskud på 24 mio. dollar i Q2. Ekstremt lave rater på råolietransporterne og en overkapacitet presser alle spillerne i markedet.
Underskuddet på 24 mio. dollar i 2. kvartal er en forværring på ca. 59 mio dollar i forhold til årets 1. kvartal. Og det samlede resultat for 1. halvår i år er ikke munter læsning.
Euronav klarer lige at få sorte tal med et overskud på 9,5 mio. dollar, men det betegner et styrtdyk i overskuddet i forhold til samme periode i fjor, der blev på 153,8 mio. dollar.
Et resultat der afspejler nedgangen i omsætningen fra 404 mio i første halvår i fjor til 290,6 mio. i første halvår i år.
Euronav introducerede i forbindelse med præsentationen af halvårsrapporten en ny fast dividende politik et par år efter, at dividende blev genindført i rederiet. Det betyder, at selskabet vil udbetale en dividende på 0,06 dollar pr. aktie for første halvår, men med et mål om at nå mindst 0,12 dollar pr. aktie årligt til aktionærerne. Et niveau, som selskabet mener at kunne holde trods det pressede markedet.
Hovedårsagen til de pressede rater er ifølge selskabet en overkapacitet i markedet.
“Varigheden af de udfordrende fragtrater afhænger fuldstændig af, hvor mange yderligere ordrer på nye skibe, der bliver afgivet i et markedet, der ikke har brug for dem”.
På den baggrund er kuren i sektoren, mener Euronav,
fortsat lave fragtrater, der kan drive en øget skrotningsaktivitet, der kan skabe en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel af kapacitet i markedet.
Kilde: Euronav og TradeWinds.