Nyt norsk forskningsfartøj til 1,5 mia. kr.
Det norske Polar Institut har taget levering af det 100 meter lange og 1,5 milliarder norske kroner (1,1 milliarder danske kroner) dyre isbrydende forskningsskib Kronprins Haakon. Skibet, der er designet af Rolls-Royce i Aalesund, skal både operere i arktiske og antarktiske farvande.
Fartøjet bliver et flydende laboratorium og forskningsplatform med den ypperste teknologisk udrustning, siger Sissel Rogne, direktør i Havforskningsinstituttet, der skal drive skibet, til pahoyden.no.
De kommende uger vil skibet bl.a. opholde sig i Byfjorden i Bergen, hvor det avancerede udstyr skal testes, det skal også til Tomrefjord i Sunnmøre for at installerede yderligere udstyr.
I løbet af marts eller april skal forskningsskibet testes i tyk fjordis på Grønland eller Svalbard.
Kronprins Haakon er bygget på Fincantieri skibsværftet i Muggiano, La Spezia . hvilket afstedkom en hel del kritik. Den pressede norsk værftsindustri havde vanskelig ved at se rationalet ved, at så kostbar en ordre blev til til et udenlandsk værft.
Skibet har en længde på 100 meter, 21 meters bredde og en bruttotonnage på omkring 9.000 tons. Kronprins Haakon kan medtage op til 55 personer - forskere, personale, studerende og besætningsmedlemmer - fordelt i 38 kahytter. Dertil kommer 15 laboratorier,
Kronprins Haakon har en marchhastighed på 15 knob og vil være i stand til selvstændigt at til operere i is med en tykkelse på op til en meters tykkelse.
Forskningsskibet har en hangar i stævnen, der kan rumme to helikoptere, moonpool og en stor ramte i agterskibet.
Forskningsskipet Kronprins Haakon Design: Rolls-Royce
Værft: Fincantieri (La Spezia i Italia og færdiggjort på Vard i Langsten)
Pris: 1,5 milliarder norske kroner
Længde: 100 meter
Bredde: 21 meter
Dybgang: 8,5 meter
Køjepladser: 55 personer (38 kabiner)
Operationsradius: 15.000 NM - seks uger i isfyldte farvande
Isklasse: Polar Class
Bruttotonn: 10.900
Fremdriftssystem: Diesel-elektrisk
Motorer: 2 x 4100 ekW/720 rpm dieselgeneratorer, 2 x 2750 ekW/720 rpm, dieselgeneratorer, 1 x 1 MW LNG-drevet generatorsæt
Propeller: 2x5 MW azimuth-propeller, 2 baugthrustere (900 og 1400 kW)
Kilde: Teknisk Ukeblad og Polarinstituttet