Nyt fabrikstrawler fra Knud E. Hansen
De sidste årtier er der ikke sket den store udvikling når det gælder det design af fabrikstrawlerne. Men det gør to færøske skibsdesignere, Marni Olsen og Thormund Johannesen, der arbejder i Knud E. Hansens afdeling i Torshavn, nu op med.
Målet med det nye design er at sætte nye standarder for den kommende generation af oceangående fabrikstrawlere, med anvendelse af innovative løsninger og ny teknologi, siger de to skibsdesignere, Marni Olsen og Thormund Johannesen, fast.
Som det fremgår af designet, har de to designere ladet sig inspirere af de løsninger der anvendes på offshore området.
Maskinen har fået sit eget dæk i bunden af skibet. Det er muliggjort ved, at hovedmotoren er erstattet af fire gensets - hvilket kræver lavere frihøjde. Dermed er der blevet plads til såvel et lastdæk som et kombineret fabriks- og lastdæk under trawldækket.
De fire gensets leverer strøm til to elektromotorer, der hver driver en ducted fixed pitched-propeller - dermed slipper man af med den klassiske, store propeller.
Dækshuset er mere end dobbelt så stort som på de nuværende fabrikstrawlere. Det indebærer at alle har egne kahytter inklusive bad og toilet. Kahytterne er anbragt således, at de der har fri bliver mindst mulig forstyrret af de der er på arbejde.
Læs hele artiklen om dagen i den nye udgave af FiskerBladet herunder: