Nye sikkerhedsregler for skibe på vej
I denne uge mødes eksperter fra hele verden i London for at drøfte morgendagens standarder for skibe. En dansk mærkesag, som Søfartsstyrelsen har arbejdet hårdt for, er nye regler og retningslinjer for mere sikker fortøjning af skibe.
”Nutidens store skibe udsætter de søfarende for større risici end tidligere. Det er vores håb, at vi inden for en overskuelig årrække kan få vedtaget nogle globale regler og retningslinjer, der kan bidrage til at reducere antallet af arbejdsulykker globalt”, siger Steen Møller Nielsen, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen.
Arbejdet i IMO’s underkomité for ”Ship Design and Construction”, ledes af Danmark og Japan i fællesskab. Arbejdet startede for alvor i 2016. I denne uge forventes man at få etableret nogle klare rammer for hvilke regelændringer m.v., der er påkrævet for at sikre et mere sikkert arbejdsmiljø på dette område.
IMO’s underkomité har siden i mandags mødtes for at drøfte en bred vifte af tekniske emner relateret til skibes sikkerhed. Det gælder bl.a. anden generation af kriterier for skibes stabilitet og mulighederne for anvendelse af letvægts-kompositmaterialer i forbindelse med bygningen af skibe.
I denne uge har man i IMO også påbegyndt det indledende arbejde med udviklingen af en ny, international standard for transport af ”Industrial Personnel” til søs, hvilket bl.a. indbefatter sejlads med offshore-vindmølleteknikere.
Arbejdet med standarden og et nyt kapitel til konventionen om Sikkerhed for Menneskeliv til Søs (SOLAS) ventes at tage nogle år med international ikrafttrædelse i 2024. Indtil da kan industrien basere sig på en midlertidig IMO-anbefaling fra november 2016, der muliggør transport af mere end 12 offshoreteknikere og bl.a. stiller minimumskrav til niveauer af sikkerhedstræning og lægeundersøgelse hos offshoreteknikere.
Kilde: Søfartsstyrelsen