Nye Scandlines-færger tilbage i vandet
Den 1. maj blev begge nye Scandlines-færger slæbt ud af tørdokken hos Fayard, hvor de har ligget de seneste par måneder. Skibene er blandt andet blevet malet udvendigt, og navnene Berlin og Copenhagen er blevet optegnet sammen med Scandlines- og hybridlogo. Listen over arbejde, der skal udføres, er dog fortsat lang.
Men en del større opgaver er allerede blevet udført. Undervandsskroget er blandt andet blevet efterset, renset og malet, søventilerne er efterset og afprøvet, ballasttankene er blevet renset, og der er installeret scrubbere.
Begge skibe har tidligere fået fjernet en dieselmotor for at give plads til installation af Scandlines’ batteridrevne hybridsystem. De to motorer er i øvrigt blevet genbrugt og indsat i to Rødby-Puttgarden-færger.
De to nye færger ligger nu med styrbordsside langs kajen hos Fayard. Takket være værftet, Scandlines’ onsite-team og alle underleverandørerne nærmer de to hybridfærger sig målet for hver dag, der går.
M/F Berlin forventes klar til drift som første færge på ruten mellem Gedser og Rostock i anden halvdel af 2015. De to nye færger, der mere end fordobler rutens nuværende kapacitet, skal styrke rutens position som en effektiv, pålidelig og konkurrencedygtig korridor mellem Danmark og Tyskland.
Kilde: Scandlines