Nye propeller sparer 11 pct. brændstof
Scandlines har monteret nye propeller på de to hybridfærger på Gedser-Rostock ruten. Færgerne var designet til en hastighed på 20 knob, men efter en hastighedsnedsættelse til 16 knob som led i rederiet grønne agenda, virkede propellerne ikke optimalt.
De to skibe var bygget til at lade to motorer drive centerpropellen for at holde hastigheden på 20 knob. Men den nedsatte fart betyder, at der kun er behov for en motor på centerpropellen, men så var drejningsmomentet på den ene motor ikke stor nok til at kunne dreje propellen med den designede vinkel på propelbladet.
En reduktion af vinklen for ikke at overbelaste motoren ville betyde, at propellens effektivitet faldt væsentligt, og derfor blev det besluttet at skifte de fem blade på centerpropellen ud med mindre blade, så den nu har fået en diameter på 4,2 meter mod tidligere 4,6 meter.
Det giver en brændstof- og CO2-besparelse på 11 pct. samtidig med, at det giver færre vibrationer, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
Hvert af de fem blade vejer 1.223 kg