Nye miljøkrav bekymrer færgerederier
Færgerederierne frygter, at nye internationale miljøkrav, som Danmark er talsmand for, vil forlænge færgernes overfartstider. Konsekvensen kan blive, at vognmændene dropper godsfærgerne og tager motorvejen i stedet for - med større CO2-udslip til følge.
"Vi vil blive straffet urimeligt, og vi er meget skuffede over den danske holdning,« siger Claus Nikolajsen fra Scandlines til Ingeniøren.
Reglerne vil betyde, at de hurtige og relativt lette færger i fremtiden skal bygges med mindre motorer. Det gør skibsgodstransporten langsommere og kan i sidste ende medføre døden for korte godstransporter på havet.
"Med mindre maskinkraft vil skibene blive billigere at bygge og sejle med, men det hjælper jo ikke noget, hvis kunderne ikke vil bruge os", siger projektchef Claus Kruse, DFDS, til magasinet.
Færgerederierne anerkender, at de nye krav, som sammenkobler skibets dødvægt med tophastighed og motorstørrelse, er velegnede til oceangående fragtskibe, fordi de ikke skal konkurrere med andre transportformer. For færgerne er sagen imidlertid en helt anden, lyder det fra Stena Line:
"Hvis en 24 timers sejltur tur-retur kommer til at tage 26 timer på grund af de nye krav, så kan vi ikke holde tidsplanerne, hvilket på længere sigt vil tvinge os til at lukke ruter. Konsekvensen vil være, at mere gods i stedet bliver transporteret på landjorden", siger viceadministrerende direktør hos Stena Line Per Westling til Ingeniøren.
Søfartsstyrelsen afviser kritikken. Ifølge vicedirektør Christian Breinholt er det endnu for tidligt med håndfaste konklusioner, da de endelige reduktionskrav endnu ikke er færdigforhandlet.
Kilde: ING