Nye megaskibe skal sejle med to propeller

Den danske skibsekspert Hans Otto Kristensen, der er seniorforsker på DTU, er overrasket over, at Maersk tager et stort teknologisk spring og installerer to propeller i den nye Triple-E serie. Det skriver ingeniøren.dk.

”Den havde jeg ikke forventet. Det er simpelt hen en teknologisk bombe og noget, som vil give dønninger i skibsdesignverdenen”, siger Hans Otto Kristensen til ingeniøren.dk.

”Vi har vidst, at man på et eller andet tidspunkt ikke længere kunne nøjes med en propeller på de helt store skibe, men jeg havde ikke troet, at Maersk allerede ville tage springet med denne nye serie”, siger Hans Otto Kristensen.

Én motor og en propeller har hidtil været det bedste design, da det kombinerer høj effektivitet, simpelt design og lave omkostninger. Men i takt med at containerskibene er blevet større og større, er de teknologiske grænser blevet udfordret. I den sidste serie af store containerskibe, den som populært går under ”Emma Mærsk”-serien, var propelleren kommet op i en diameter på 9,6 meter og en vægt på 130 ton. Dertil kom en over 100 meter lang aksel:

”Ved at fordele trykket på to propellere kan man øge propellereffektiviteten. Alle har troet, at vi lige kunne køre endnu en generation af megaskibe med en enkelt propeller, men Mærsk har altså valgt at tage springet nu”, siger Hans Otto Kristensen.

Selv om Maersk pr. tradition er temmelig restriktive med de tekniske informationer, vil Hans Otto Kristensen gerne komme med et par bud på, hvordan især de store miljøreduktioner kan opnås:

”I forhold til selve skrogets udformning er mange af de ting, som blev introduceret på Emma Maersk, blevet ført videre. For eksempel er der tale om et endnu bredere design, end vi hidtil har set. Et bredere skib er faktisk en fordel i forhold til bølgemodstanden, hvis farten bliver sat ned”, siger han. De nye skibe skal kun sejle 23 knob i forhold til Emma Maersks 25 knob.

Dertil kommer, at det varmegenindvindingssystem, som blev installeret på Emma Maersk, muligvis var designet til en højere ydelse, end skibet i virkeligheden kørte med.

”Jeg vil også tro, at man kan forbedre skrogets design ved at ændre på placeringen af bulben. Der har været en tradition for at placere den i forhold til den maksimale dybgang, men jeg vil tro, at de i højere grad vil placere den i forhold til en gennemsnitlig dybgang”, siger Hans Otto Kristensen.

Kilde: ingeniøren.dk

Se video om propellerne HER

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark