Nye megaskibe skal sejle med to propeller
Den danske skibsekspert Hans Otto Kristensen, der er seniorforsker på DTU, er overrasket over, at Maersk tager et stort teknologisk spring og installerer to propeller i den nye Triple-E serie. Det skriver ingeniøren.dk.
”Den havde jeg ikke forventet. Det er simpelt hen en teknologisk bombe og noget, som vil give dønninger i skibsdesignverdenen”, siger Hans Otto Kristensen til ingeniøren.dk.
”Vi har vidst, at man på et eller andet tidspunkt ikke længere kunne nøjes med en propeller på de helt store skibe, men jeg havde ikke troet, at Maersk allerede ville tage springet med denne nye serie”, siger Hans Otto Kristensen.
Én motor og en propeller har hidtil været det bedste design, da det kombinerer høj effektivitet, simpelt design og lave omkostninger. Men i takt med at containerskibene er blevet større og større, er de teknologiske grænser blevet udfordret. I den sidste serie af store containerskibe, den som populært går under ”Emma Mærsk”-serien, var propelleren kommet op i en diameter på 9,6 meter og en vægt på 130 ton. Dertil kom en over 100 meter lang aksel:
”Ved at fordele trykket på to propellere kan man øge propellereffektiviteten. Alle har troet, at vi lige kunne køre endnu en generation af megaskibe med en enkelt propeller, men Mærsk har altså valgt at tage springet nu”, siger Hans Otto Kristensen.
Selv om Maersk pr. tradition er temmelig restriktive med de tekniske informationer, vil Hans Otto Kristensen gerne komme med et par bud på, hvordan især de store miljøreduktioner kan opnås:
”I forhold til selve skrogets udformning er mange af de ting, som blev introduceret på Emma Maersk, blevet ført videre. For eksempel er der tale om et endnu bredere design, end vi hidtil har set. Et bredere skib er faktisk en fordel i forhold til bølgemodstanden, hvis farten bliver sat ned”, siger han. De nye skibe skal kun sejle 23 knob i forhold til Emma Maersks 25 knob.
Dertil kommer, at det varmegenindvindingssystem, som blev installeret på Emma Maersk, muligvis var designet til en højere ydelse, end skibet i virkeligheden kørte med.
”Jeg vil også tro, at man kan forbedre skrogets design ved at ændre på placeringen af bulben. Der har været en tradition for at placere den i forhold til den maksimale dybgang, men jeg vil tro, at de i højere grad vil placere den i forhold til en gennemsnitlig dybgang”, siger Hans Otto Kristensen.
Kilde: ingeniøren.dk
Se video om propellerne HER
