Ny viden om håndhævelsen af svovlkravene
Blandt droner, satellitter og sniffere mødes danske rederier, myndigheder og teknologiproducenter tirsdag til en snak om, hvordan skibsfartens udledningskrav skal håndhæves fra næste år. Dagens program er fyldt med ekspertoplæg, virksomhedserfaringer og fremvisning af produkter.
”Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet både at omlægge til og overholde, så derfor er det vigtigt at reglerne håndhæves, så vi sikrer, at alle i branchen opererer under de samme vilkår. Vi skal eliminere en hver form for gevinst ved at overtræde reglerne”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning hos Danske Rederier.
På dagens konference vil der blandt andet være oplæg fra Miljø- og Fødevareministeriet og Søfartsstyrelsen, som fortæller om, hvad myndighederne kan og vil gøre for at håndhæve de nye svovlregler. Der vil også være fremvisning af droner og sniffere, som kan bruges til at tjekke, hvor meget svovl et skib udleder.
Derudover vil en række virksomheder præsentere teknologiske løsninger, mens senior regulatory affairs manager hos Mærsk, Jesper Fanø, deler sin viden om juraen på åbent hav som forudsætning for at håndhæve reglerne.
”For at man kan eliminere den økonomiske gevinst ved snyd på åbent hav, er det vigtigt, at relevante myndigheder har en fælles forståelse for et juridisk udgangspunkt, der muliggør effektiv håndhævelse på åbent hav. Det er heldigvis lykkedes”, siger senior regulatory affairs manager hos Mærsk, Jesper Fanø.
Det er op til de enkelte lande at håndhæve de nye svovlregler, som er blevet vedtaget i FN´s internationale søfartsorganisation, IMO.
”IMO har nemlig hidtil ikke sat standarder for håndhævelse. Omvendt har man heller aldrig udrullet en så omkostningstung regulering for skibsfarten. Derfor er det vigtigt, at enhver tvivl om juridisk manøvrerum ryddes af vejen”, siger Maria Skipper Schwenn.
Kilde: Danske Rederier