Ny stor alliance på containermarkedet
Konsolideringen på containermarkedet fortsætter. Evergreen slutter sig sammen med The green Alliance - der består af COSCO, K-Line, Yang Ming og Hanjin. Tilsammen har de fem rederier en markedsandel på 15,2 procent.
Den nye alliance træder i kraft i andet kvartal næste år.
I løbet af få uger har der dermed fundet en markant konsolidering sted på containermarkedet. Fremprovokeret af Maersk Lines visionære Daily Maersk koncept på ruten mellem Asien og Europa.
Først var det MSC og CMA CGM der fandt sammen om at give Maersk Line konkurrence. I sidste uge fulgte så G6 Alliance, og nu en alliance med udspring The green Alliance.
Mål i markedsandele sidder MSC / CMA CGM på 21,7 procent af verdensmarkedet, G6 Alliance på 17,6, Maersk Line på 16 procent, mens den senest tilkomne alliance har 15,2 procent af verdensmarkedet.
"Denne udvikling varsler, at den ubønhørlige ratekrig på Asien-Europa vil fortsætte og kan udløse en katastrofe for rederierne i 2012. Højsæsontillæggene, som rederierne normalt indfører sent i december, er blevet udsat af nogle rederier i takt med, at den forventede stigning i reserveringer op til nytår ikke er kommet", skriver Alphaliner.i en ny analyse.
"Hvis en af Mærsks intentioner med Daily Maersk var at dræbe konkurrencen med sin store dækning af Asien - Europa, virker strategien åbenlyst ikke som planlagt", skriver Alphaliner.
I 2012 vil G6 tilføre ruten mellem Asien og Europa 18 nye skibe med en kapacitet mellem 10.000 og 13.000 TEU, mens CMA CGM og MSC indsætter 20 nye skibe med en kapacitet på mellem 13.000 og 16.000 TEU.
I 2013 indsætter Maersk Line så de første af sine gigantiske Triple-E containerskibe med en kapacitet på 18.000 TEU på ruten.
Kilde: euroinvestor.dk