Ny standard skal styrke grønne komponenter
I dag er i praksis umuligt at vælge de meste energieffektive komponenter både ved nybygninger og ved renovering af eksisterende skibe. Derfor vil Danske Maritime sammen med flere andre etablere en ny ISO-standard til maritimt udstyrs energieffektivitet, der også kan styrke konkurrenceevnen.
Det er Danske Maritime og Dansk Standard, der sammen med flere maritime virksomheder vil udvikle den nye ISO-standard, de vil gøre det nemmere for kunderne at vælge den mest energieffektive - og dermed grønne - løsning, der også vil gavne pengepungen.
Det fælles projekt møder stor interesse på tværs af Det Blå Danmark og har netop opnået støtte fra Den Danske Maritime Fond. Den dag systemet er en realitet, vil det kunne bidrage til at styrke danske virksomheders konkurrenceevne, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.
“De danske maritime produkter er kendt for høj kvalitet, men vi ligger i benhård konkurrence på prisen. Derfor er det vigtigt at få energieffektivitet med i regnestykket. For hvad hjælper det, at kunden køber en billig motor eller pumpe, hvis brændstofforbruget betyder, at det i sidste ende bliver meget dyrere, end hvis man havde valgt et kvalitets- og energimæssigt bedre produkt. Jo nemmere, det er at sammenligne, jo nemmere er det for kunden at træffe et oplyst valg. Og det tror jeg helt sikkert vil komme den danske maritime industri til gode,” siger Jenny Braat.
En række maritime virksomheder og rederier deltager aktivt i projektet. Blandt andet ReFlow Maritime, som har specialiseret sig i cirkulær økonomi og betragter mere viden om de enkelte komponenters energieffektivitet som særdeles vigtig.
“I fremtiden vil verdens skibe sejle på nye grønne brændstoffer, som ifølge mange analyser vil være betydeligt dyrere end de nuværende benyttede typer. Energieffektive systemer vil derfor i fremtidens grønne skibsfart spille en helt central rolle. Det er vores forhåbning, at den kommende ISO-standard vil blive et essentielt værktøj for både producenter og rederier som led af den grønne udvikling,” siger Rasmus Elsborg-Jensen, CEO hos ReFlow Maritime.
Efter et halvt års forberedende arbejde vil projektet fremsætte et forslag til en ny standard i ISO. Udviklingen af den nye standard i ISO vil vare i ca. 3 år. Kilde: Danske Maritime