Ny rekord øger indtjeningen i Maersk

Kapacitetsproblemer fortsætter med at sende spotraterne på containertransport mellem verdensdelene på himmelflugt. Siden nytår er de oppe med omkring 150 pct. Det fortælles, at det nu kan koste op til 10.000 dollar at få fragtet en 40-fodscontainer fra Asien til Europa.

Maersk Evora i APM Terminals, Los Angeles. Arkivfoto..

Det er Shanghai-indekset (SCFI), der fortæller historien om de voldsomt stigende spotrater. Således steg prisen for at få fragtet en 20 fods container fra Asien til Nordeuropa i sidste uge med 24 pct. til 2.948 dollar, mens den mellem Asien og Middelhavet steg med 29 pct. til 3.073 dollar.

Godt for Maersk og MSC, der gennem 2M Alliancen tager sig af en stor del af den transport.

Men container-shipping analytikeren Lars Jensen fra SeaIntelligence Consulting peger i et Linkedin opslag på, at de reelle priser ofte er højere, end SCFI antyder.

“Det skal bemærkes, at markedet i øjeblikket er et sted, hvor SCFI i nogle tilfælde væsentligt undervurderer de faktisk betalte satser, da der lægges yderligere gebyrer relateret til udstyr og tilgængelighed på. Der fortælles allerede om dokumentation, der peger på de facto-rateniveauer på op til 10.000 dollar pr. 40 fods container mellem Asien-Europa og over Stillehavet,” skriver Lars Jensen.

De meget høje spotrater, der ligger omkring 150 pct. over niveauet ved årsskiftet har ført til kritik af rederierne fra bl.a Kina, USA og afskibere.

Det fik torsdag containerrederiernes lobby organisation, World Shipping Council (WSC), til i et åbent brev at afvise, at containerrederierne kan gøre meget ved de kapacitetsproblemer, der har ført til de ekstremt høje rater.

Et af problemerne er, at der er mangel på tomme containere i Asien, hvor der er brug for dem på grund af en voldsom øget eksport til Europa og USA i et år, hvor Covid-19 pandemien har vendt op og ned på kendte mønstre.

“Ingen kunne have planlagt i forhold til de stigninger, der stresser containertransport-netværket i dag, fordi udsvingene i efterspørgslen er ulig noget, vi har nogensinde tidligere har set,” skriver WSC og peger som eksempel på, at havnen i Los Angeles oplevede en stigning i volumenerne på 27,3 pct. i oktober 2020-importen sammenlignet med oktober i fjor til det højeste niveau i havnens historie.

Samtidig peger WSC på, at alle de store containerrederier har indsat deres fulde kapacitet og således ikke på den korte bane har mulighed for at øge den.

Derfor er det ikke tiden til dramatiske ændringer i systemer eller processer, skriver WSC, men peger på, at udfordringen for alle parter i stedet er at finde måder til at få de nuværende systemer til at arbejde bedre på.

Maersk og de øvrige rederier kan glæde sig over, at kapacitetspresset og de deraf følgende høje spotrater forventes at vare januar med, hvorefter hverdagen indfinder sig. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor stort et fald i raterne, det vil føre til.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark