Ny rekord øger indtjeningen i Maersk
Kapacitetsproblemer fortsætter med at sende spotraterne på containertransport mellem verdensdelene på himmelflugt. Siden nytår er de oppe med omkring 150 pct. Det fortælles, at det nu kan koste op til 10.000 dollar at få fragtet en 40-fodscontainer fra Asien til Europa.
Det er Shanghai-indekset (SCFI), der fortæller historien om de voldsomt stigende spotrater. Således steg prisen for at få fragtet en 20 fods container fra Asien til Nordeuropa i sidste uge med 24 pct. til 2.948 dollar, mens den mellem Asien og Middelhavet steg med 29 pct. til 3.073 dollar.
Godt for Maersk og MSC, der gennem 2M Alliancen tager sig af en stor del af den transport.
Men container-shipping analytikeren Lars Jensen fra SeaIntelligence Consulting peger i et Linkedin opslag på, at de reelle priser ofte er højere, end SCFI antyder.
“Det skal bemærkes, at markedet i øjeblikket er et sted, hvor SCFI i nogle tilfælde væsentligt undervurderer de faktisk betalte satser, da der lægges yderligere gebyrer relateret til udstyr og tilgængelighed på. Der fortælles allerede om dokumentation, der peger på de facto-rateniveauer på op til 10.000 dollar pr. 40 fods container mellem Asien-Europa og over Stillehavet,” skriver Lars Jensen.
De meget høje spotrater, der ligger omkring 150 pct. over niveauet ved årsskiftet har ført til kritik af rederierne fra bl.a Kina, USA og afskibere.
Det fik torsdag containerrederiernes lobby organisation, World Shipping Council (WSC), til i et åbent brev at afvise, at containerrederierne kan gøre meget ved de kapacitetsproblemer, der har ført til de ekstremt høje rater.
Et af problemerne er, at der er mangel på tomme containere i Asien, hvor der er brug for dem på grund af en voldsom øget eksport til Europa og USA i et år, hvor Covid-19 pandemien har vendt op og ned på kendte mønstre.
“Ingen kunne have planlagt i forhold til de stigninger, der stresser containertransport-netværket i dag, fordi udsvingene i efterspørgslen er ulig noget, vi har nogensinde tidligere har set,” skriver WSC og peger som eksempel på, at havnen i Los Angeles oplevede en stigning i volumenerne på 27,3 pct. i oktober 2020-importen sammenlignet med oktober i fjor til det højeste niveau i havnens historie.
Samtidig peger WSC på, at alle de store containerrederier har indsat deres fulde kapacitet og således ikke på den korte bane har mulighed for at øge den.
Derfor er det ikke tiden til dramatiske ændringer i systemer eller processer, skriver WSC, men peger på, at udfordringen for alle parter i stedet er at finde måder til at få de nuværende systemer til at arbejde bedre på.
Maersk og de øvrige rederier kan glæde sig over, at kapacitetspresset og de deraf følgende høje spotrater forventes at vare januar med, hvorefter hverdagen indfinder sig. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor stort et fald i raterne, det vil føre til.
Redaktionen