Ny Kattegat-beregning forældet på forhånd
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har i dag fremlagt beregninger, der viser, at en ren vejforbindelse over Kattegat via Samsø kan finansieres uden statstilskud med en tilbagebetalingstid på 32 år. Men den bygger på forældede tal.
Ministeriets netop offentliggjorte genberegning af en kombineret vej og jernbaneforbindelse over Kattegat ikke kan finansieres af brugerne, men vil kræve et statsbidrag på 42 mia. kr.
Men en ren vejforbindelse er en mulighed, mener ministeren. “Den skønsmæssige vurdering er, at en sådan forbindelse vil kunne blive finansieret af brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år,” skriver ministeriet.
I hovedscenariet skal prisen for at køre over en ny broforbindelse via Samsø være den samme som prisen for at krydse Storebæltsbroen.
Men her tager beregningerne ikke højde for, at taksterne på Storebælt falder med 25 pct. i de kommende år. Første del af takstnedsættelsen er allerede indfaset for Brobizz-kunder.
Det fremgår direkte af ministeriets fakta-ark med økonomiske nøgletal.
“Det er glædeligt, at man fra politisk hold er helt på det rene med, at der skal nogle ordentlige tal til. Den analyse, som nu er lagt frem af Transportministeriet, er allerede forældet, da der ikke tages højde for, at taksterne ved årsskiftet er sænket med 15 procent. Det betyder nok en del for antallet af biler, som vil bruge en ny forbindelse over Kattegat,” siger direktør Jakob Ullegård, Danske Rederier til Maritime Danmark.
“Jeg noterer mig, at regeringen vil få lavet en retvisende beregning på en mulig forbindelse. Den markante sænkning af prisen på Storebælt vil selvfølgelig spille afgørende ind for en ny forbindelse, ganske som det gør med færgerne over Kattegat - og dermed give en helt anden forretningsplan, som man så kan forholde sig politisk til,” tilføjer han.
Ministeriet skønner, at en ren vejforbindelse vil koste 58 mia. kr. i anlægsudgifter. Det skønnes, at 31.300 køretøjer vil benytte en ny fast Kattegat-forbindelse i 2030. Det vil betyde en reduktion af køretøjer på Storebælt på 37 pct, fremgår det af fakta-arket.
Se fakta-arket HER
Læs hele rapporten med genberegninger af en fast forbindelse over Kattegat HER
Redaktionen