Ny finanslov uden maritim montørordning
Regeringen har indgået en aftale om næste års finanslov med de øvrige partier i blå blok. Aftalen indebærer bl.a. flere penge til ældre og sundhed - også bilkøbere og boligejere bliver tilgodeset i aftalen. Men der er ikke sat penge af til en maritim montørordning.
”Vi bad blot om vilkår i stil med dem, som de sejlende søfolk har. Det ville give virksomheder i den danske maritime industri mulighed for at hyre i stedet for at fyre. Det ved vi, folketingets partier kan se fornuften i, men åbenbart ikke nok til, at ordningen blev prioriteret i Finanslovsforliget”, siger Jenny N. Braat, CEO i Danske Maritime.
”Nu må vi i stedet kæmpe for at få ordningen ind i den kommende Vækstplan for Det Blå Danmark, som regeringen har annonceret. Der er jo økonomisk plads til montørordningen i de midler, der er afsat til forbedringer, men ordningen er ikke nævnt”, siger Jenny N. Braat.
At den maritime montørordning ikke kom med i Finanslovsforliget vil ifølge brancheorganisationen koste både tabte kontrakter og arbejdspladser samt manglende innovation i en maritim industri, der internationalt står foran et vækstboom med nye skibe og opgraderinger.
”I 2013 måtte vi afskedige 40 af vores montører i Frederikshavn og Holeby, fordi vi manglede denne ordning, og vi forudser at miste yderligere jobs blandt de tilbageværende 70 montører og superintendents”, siger vice president Poul Knudsgaard, MAN Diesel & Turbo.
”Vi tabte en stor kontrakt, der kunne have beskæftiget 50 mand, fordi vi manglede en montørordning, der kunne have sænket tilbuddet med de nødvendige sidste 15 procent”, siger technical director Peter Nørgård, Vestergaard Marine Service, der beskæftiger 150 ansatte i Frederikshavn.
”Med en maritim montørordning ville vi kunne holde tilbudsomkostningerne nede på et minimum og forblive i det attraktive omkostningsniveau for vore kunder, ” siger senior vice president Henrik Pander, PureteQ i Svendborg, der har udviklet en ny såkaldt scrubber, der renser skibes udstødningsrøg for svovl.
En analyse blandt Danske Maritimes medlemmer, der ligger til grund for forslaget, viser, at en maritim montørordning inden for et år vil betyde op mod 350 nye fuldtidsansatte montører blandt medlemsvirksomheder samt et halvt hundrede afledte jobs i virksomhederne, som samlet vil opnå en øget omsætning på 245 millioner kroner.
”Omsætter vi det til runde tal for hele den maritime industri i Danmark, betyder det over 700 nye jobs og en meromsætning på omkring en halv milliard kroner,” siger Jenny N. Braat.
En montørordning har i en årrække været et ønske fra den maritime industri, og flere forslag er fremlagt for skiftende regeringer.
Kilde: Danske Maritime