Ny ethan-drevet motor testet med succes
MAN B & W har med succes testet sin nye ME-GIE (Gas Injection Ethane) to-takts motor om bord på Gaschem Beluga, et ethylen-gastankskib tilhørende det tyske Hartmann Reederei. Testen blev gennemført på en sejlads fra Houston til Europa med en samlet driftstid på 550 timer.
"Rapporterne fra såvel forsøgsdriften som de første operationelle erfaringer er meget opmuntrende, og bekræfter vores tro på denne banebrydende teknologi”, siger René Sejer Laursen - Sales & Promotion Manager, MAN Diesel & Turbo.
”Motoren primært er designet til forbrænding af ethangas, men vores forskning viser, at det også er muligt at betjene motoren på andre gastyper. Denne udvikling er særlig spændende, da det åbner udsigten til flerbrændselsforbrænding, herunder forbrænding af metan og volatile organic compounds flygtige (VOC)", siger René Sejer Laursen.
Ethan er den næststørste komponent i LNG, med en andel på mellem 1 og 5 procent.
Gaschem Beluga er udstyret med en fremdrivningspakke leveret af MAN Diesel & Turbo, Frederikshavn, der omfatter et fjernbetjeningssystem AT3000, en VBS 1350 - ODS Mk5 CP Propeller og en akselgenerator med frekvensomformer, der gør det muligt at køre med variabel hastighed mellem 80 og 100 omdr./min.
MAN Diesel & Turbo ser betydelige muligheder i udviklingen af ME-GIE, da motoren også kan køre på næsten enhver form for affaldsgas. Sådanne gasser kan f.eks. være de lette carbonhydrider eller VOC'er, der udsendes fra råolie under opbevaring og påfyldning / losning af råolie.
Kilde: MAN Diesel & Turbo