Ny eksportpakke positiv for skibsfarten
Udenrigsminister Jeppe Kofod præsenterer i dag en ny eksport- og investeringspakke, der skal understøtte dansk erhvervsliv i en tid, hvor de blødende verdensmarkeder gør en eksportdrevet økonomi som den danske ekstra udsat. Danske Rederier er godt tilfreds med initiativet.
“En bæredygtig genstart af dansk økonomi, eksport og udenlandske investeringer vil derfor være en absolut hovedprioritet for Udenrigsministeriet i 2020 og 2021. Vi sætter nu markant ind for, at virksomheder i Danmark får ordrebøgerne fyldt, og folk ikke mister deres job,” siger udenrigsminister Jeppe Kofod i en pressemeddelelse.
Danske Rederier ser den nye eksportpakke som et kærkomment tiltag, der kan være med til at sparke dansk eksport i gang igen. ”Vi er meget glade for, at regeringen nu griber fat i eksporten og dermed bidrager til at understøtte de over 800.000 arbejdspladser, der er tilknyttet dansk eksport. Dansk skibsfart er i frontlinjen på international handel og med de nye tiltag fra Udenrigsministeriet, får rederierne nu øgede muligheder for assistance,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. Søfarten er Danmarks største eksporterhverv, og med 70 procent af de samlede aktiviteter uden for EU er rederierne afhængige af frie handelsstrømme og åbne og velfungerende internationale markeder.
Blandt tiltagene i den nye eksportpakke er, at timeprisen for eksportrådgivning bliver sat ned, ligesom der gives gratis akutrådgivning i op til 15 timer pr. marked om Covid-19.
De nye tiltag fra Udenrigsministeriet retter også blikket imod de handelspolitiske indsatser fra europæisk side. I en tid hvor meget af snakken går på, hvorvidt man som regional økonomi i stigende grad bør vende blikket indad, er man hos Danske Rederier meget tilfredse med at de nye tiltag fortsat har blikket rettet ud imod nye globale markeder: ”Det er positivt, at den nye eksport – og investeringspakke vil have et særligt fokus på en styrkelse af den internationale handelspolitiske indsats i EU. Vejen frem for dansk og europæisk erhvervsliv er ikke en øget regionalisering og mindre international samhandel. Tværtimod”, siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danske Rederier