Ny CEO i Green Instruments langer ud efter IMO

IMO har udspillet sin rolle i kampen for at nedbringe skibsfartsens udledninger. I stedet bliver det EU, USA og Kina, der komer til at svinge taktstokken. Det mener Rene B. Christensen, der er ny CEO for den danske virksomhed Green Instruments.

Rene B. Christensen er ny CEO i Green Instruments, hvor han har været ansat i 11 år - bl.a. som salgsdirektør.. Foto: Green Instruments

Den nytiltrådte direktør, der afløser Morten Brandborg, peger på EU´s nye MRV-regulativ (Monitoring, Reporting and Verification) som et godt eksempel på, at IMO mister indflydelse, og at ny regulering i fremtiden kommer fra EU, USA og Kina. Samtidig kommer der mere fart på den grønne omstilling. Det bliver en fordel for klimaet og miljøet, men også for skibsrederne.

“Det går simpelthen for langsomt med at få taget beslutninger i IMO. Derimod er EU trådt i karakter og har på kort tid fået vedtaget MRV-regulativet, der indebærer, at rederierne skal overvåge, rapportere og verificere deres udledninger af CO2, metangas og lattergas. Jeg er sikker på, at der kommer lignende initiativer fra USA og Kina, for de vil heller ikke vente på, at der bliver taget beslutninger i IMO. Det er en sund udvikling, som kommer til at få stor indflydelse for udledningerne fra skibsfarten,” siger Rene B. Christensen, der har arbejdet for Green Instruments i mere end 11 år – blandt andet som salgsdirektør.

Virksomheden udvikler og producerer avanceret måleudstyr til skibsfarten og de skærpede krav til at måle og dokumentere skibes udledning betyder, at Green Instruments er i fuld gang med en række udviklingsprojekter, der gør det muligt at dokumentere flere typer af udledninger på skibe, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Hvis udledninger ikke kan dokumenteres med udstyr, der er specielt udviklet til skibsbranchen, skal ejerne i stedet betale afgifter på baggrund af beregnede udregninger, der ifølge virksomheden ofte kan være upræcise.

“I mange tilfælde ligger beregningerne højere end den reelle udledning, og da rederierne betaler afgifter i forhold til udledningerne, slipper de i mange tilfælde billigere, når de meget præcist måler – og kan dokumentere - hvad de udleder. I takt med øgede krav om dokumentation opnår mange rederier altså en økonomisk gevinst ved at investere i måleudstyr, mens de bidrager til at beskytte miljøet og klimaet,” siger Rene B. Christensen.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

17.01.2025Maritimedanmark.dk

IMO-chef: Skyggeflåden øger sikkerhedsrisici

17.01.2025Maritimedanmark.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025Iron Pump A/S

Sponseret

A collaborative effort for a greener maritime future.

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget klar med nye farver til Oslo-færgerne

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark