Ny ballade om ombygning af miljøskibe
Skandale-sagen om ombygning af to tidligere offshore transportskibe til miljøfartøjer, er nu endt i et slagsmål mellem to kendte politikere. Det sker efter at den nordjysk valgte socialdemokrat Bjarne Laustsen har klaget til miljøministeren over, at Faaborg Værft har fået tildelt opgaven.
”Bjarne Laustsen varetager snævre interesser i sin egen valgkreds”, lyder det nu fra den fynsk valgte venstremand, Lars Chr. Lilleholt, til Fyns Amys Avis.
Den seneste politiske ballade i den langtrukne skandale skyldes, at Faaborg Værft den 30. juni vandt udbuddet på ombygning af de brugte offshoreskibe, Sif og Frigg. Ifølge Bjarne Laustsen skete det på trods af, at værftet ikke opfylder et specifikt miljøkrav i udbuddet.
Det har givet det fynske værft en fordel, da det dermed sparede en udgift til at fremskaffe de rette papirer.
Derfor mener Bjarne Laustsen, at det retligt burde være det nordjyske Jobi Værft, der havde de krævede papirer, der burde være tildelt opgaven. Laustsen kræver derfor, at Miljøministeriet omgør beslutningen om at tildele Faaborg Værft opgaven.
”Ministeren skal holde fast. Jeg er overbevist som, at alle relevante sten er blevet vendt i forbindelse med valget af værft. Det må ikke blive en sag om at varetage en snæver, regional interesse i Nordjylland”, siger Lars Chr. Lilleholt.
”Hvis værftet i Faaborg ikke har de pågældende godkendelser, er jeg sikker på, at det vil blive bragt i orden. Jeg har en klar forventning om, at Faaborg Værft får lov at beholde ordren”.
De to søsterskibe blev købt brugte i England for nu fem år siden af Staten for 17 mio. kr. fordi Miljøstyrelsen fandt, at de efter en ombygning ville være en billigere løsning end at få bygget to nye miljøskibe. Det viste sig siden at være en fejl.
Arbejdet med at genopbygge de to skibe blev sendt i udbud i fjor, hvor Jobi Værft i Frederikshavn vandt opgaven. Men i februar viste det sig, at Kammeradvokaten havde begået en fejl i udbudsmaterialet der betød, at udbuddet skulle gå om.
Fem danske værfter blev prækvalificeret. Ud over Jobi Værft og Faaborg Værft var det Assens Skibsværft, Esbjerg Shipyard og Karstensens Skibsværft i Skagen.
Ifølge Miljøstyrelsen forventes de to skibe i drift sidst på året og skal betjenes af en besætning på to personer.
Kilde: Fyns Amts Avis