Norske værfter går fra offshore til luksus
Mens olieprisen var høj byggede de norske værfter offshore skibe på stribe. Men med mere end 100 oplagte offshore skibe alene i de norske fjorde, er det marked stendødt. Nu har nordmændene i stedet kastet sig over luksusfartøjer - og det går rigtig godt.
- Før vi begyndte at undersøge det marked, forestillede vi os ikke at der var så mange muligheder som der er, siger Kristian Sætre, CEO for Ulstein Verft, til den norske avis Aftenposten.
Der hvor nordmændene har fået bedst fat er på markedet for mindre krydstogtskibe, de såkaldte ekspeditionsskibe. Skibe der med plads til 200 - 300 passagerer bevæger sig ind i farvande som de store krydstogtskibe ikke egner sig til. F.eks. i polarområderne.
”Disse ekspeditionsskibe har meget til fælles med offshore skibe. At vi har været stærkt inde i offshore har givet os troværdighed på dette marked”, siger Kristian Sætre.
Norske værfter, herunder Ulstein, er lige nu i gang md at bygge en halv snes ekspeditionsskibe. Hertil kommer andre specialskibe som superyachter og forskningsskibe.
Det norske rederi Hurtigruten, der driver færgetrafik langs den norske kyst, er blandt de rederier der har fået øjnene op for de mindre, eksklusive ekspeditionsskibe. Rederiet har kontraheret to ekspeditionsskibe hos Kleven, og overvejer at udvide ordren med yderligere to skibe.
Omstillingen fra offshore til luksus har dog ikke været uden omkostning for de norske værfter. Mange medarbejdere har forladt værfterne, mens andre er kommet på nedsat tid. Flere værfter har udhulet der egenkapital, og er tvunget til at tage nye investorer ind for at komme videre.
Kilde: Sysla Maritim