Norske offshore-rederier er gældsplagede
Norske offshore-rederier har generelt en høj gældsgrad, faktisk er gælden typisk fem-seks gange så høj som driftsresultatet før afskrivninger og finansielle omkostninger. De amerikanske offshore-rederier har en meget lavere gældsgrad, og det kan udnyttes, hvis de norske rederier for alvor kommer i økonomiske problemer.
”Vi har lagt mærke til, at de norske rederier er højere gearet. Sådan har det været, så længe jeg kan huske”, siger Joseph Bennett, koncerndirektør for det amerikanske offshore-rederi Tidewater, der har en flåde på cirka 300 offshore-skibe.
”Vi har tidligere benyttet dårlige tider til at købe skibe til gode priser. Nu har vi fortsat et anstændigt antal skibe, som skal leveres, vi har for nylig tilbagekøbt en stor andel af vore egne aktier, og vi har brugt penge på at betale udbytte. Men vi kan ikke udelukke, at vi vil ønske at bruge vores kapital på opkøb af skibe eller selskaber”, tilføjer han.
Mange norske offshore-rederier befinder sig i en krisesituation, fordi raterne nu er så lave, at de taber penge på ordrerne. Der er allerede forsvundet mindst 600 jobs fra de norske rederier, og mindst 49 skibe er lagt op på grund af manglende opgaver.
Kilde: maritime.no