Norsk rederi får mio-bøde for ulovlig ophugning

Det norske rederi Altera Infrastructure er blevet idømt en bøde på 8 mio. norske kroner for at have solgt to skibe til ophugning i Indien.

Arkivbillede fra et ophugningsværft på standen ved Alang i Indien, hvor ophugningen ikke foregår på miljømæssig eller sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Hvert år kommer mange arbejdere tilskade under det farlige arbejde..

En razzia på Altera´s kontor for fire år siden fik norsk politis afdeling for økonomisk og miljø kriminalitet, Økokrim, til at igangsætte en efterforskning, der den 10. juni førte til en bøde på 8 mio. norske kr. - ca. 5,2 mio kr - til rederiet for at have solgt tankskibene Navion Britannia og Alexita Spirit til cashbuyeren Wirana, der efterfølgende fik dem hugget op på strandene ved Alang i Indien.

“Økokrim ser alvorligt på ekport af norsk-opererede, udtjente skibe til udviklingslande, der har en langt svagere lovgivning og håndhævningsmekanismer, end i Norge,” siger politiadvokat Maria Bache Dahl ifølge NGO´en Shipbreaking Platform.

Altea, der tidligere hed Teekay Offshore, hævder, at de havde til hensigt at retro-fitte de to tankskibe. Men de solgte skibene til Wirana, der har specialiseret sig i opkøb af ophugningsparate skibe og kendt som mellemhandler for de sydasiatiske strandværfter.

“Shipping-industrien ved udmærket godt, at international miljølovgivning - specifikt UNEP´s Basel-konvention - begrænser handlen med udtjente skibe til udviklingslande. Men fordi det er mere rentabelt at ophugge et skib på en strand i Sydasien i stedet for at gøre det på en sikker og miljørigtig måde i f.eks. en tørdog, bliver der givet falske oplysninger om fortsat drift eller reparationsarbejde til myndighederne i et forsøg på at omgå loven.

At se at Økokrim og andre europæiske politimyndigheder ikke lader sig snyde, men stiller skibsejere til ansvar for ulovlig skrothandel, er opmuntrende,” siger Ingvild Jenssen, der er direktør for NGO´en Shipbreaking Platform.

Altera er ikke det første norske rederi, der bliver dømt. For to år siden stadfæstede den norske højesteret en dom  på seks måneders fængsel til skibsejeren Georg Eide for forsøg på at illegal eksport af et skib til ophugning i Pakistan.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieterminal hårdt ramt af ukrainsk droneangreb

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Femern Bælt-projektet får ny topchef

31.10.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg Maritime bliver selvstændigt børsnoteret selskab

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Skotsk færge skal ophugges i Esbjerg

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Sydkoreansk værft opnår DNV godkendelse af atomdrevet containerskib

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Braat: Regeringens forskningsudspil styrker Det Blå Danmark

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk Offshore Wind sender milliardkonflikt med Seatrium i voldgift

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Græsk tankskib ulovligt ophugget i Bangladesh

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle