Norge har 60 batterifærger om kun 4 år
Selv om den norske undergrund bugner af olie går vores nordlige broderfolk meget målrettet efter alternativ energi, når det gælder de talrige bilfærger der binder det langstrakte rige sammen. I 2021 ventes antallet af batterifærger at nå op på 60 – og det kræver nye standardiserede løsninger.
Vi må ha robuste færgeforbindelser”, siger Edvard Sandvik, afdelingsdirektør for færger i Vejdirektoratet til netstedet tu.no.
”Det kræver opladningsløsninger som fungerer hver gang”, siger Edvard Sandvik.
Derfor har det norske Vejdirektorat opstillet et mål om, at direktoratet vil være klar med en standard opladningsløsning senest i 2021. Men inden da vil direktoratet afprøve en række forskellige bud på en fremtidig standard:
”Vi har behov for en standardisering, men det er nødvendigt at indhente erfaringer med forskellige løsninger først”, siger Sandvik.
I dag er i hovedsagelig tre løsninger i brug:
• Cavotec plugg (+ variant med ABB-robot og standard-plugg) • Stemmann/Ferrycharger pantograf • Wärtsilä induktionsopladning
Den norske regering har opstillet et mål om, at 2/3 af de 130 norske stats- og kommunale bilfærger skal være elektrificerede inden 2030.
Der findes ingen tilsvarende politiske ambitioner på området i Danmark
Redaktionen