Nordøstpassage uden krav om isbryder
Rusland løsner nu grebet om Nordøstpassagen. Fremover vil det være muligt at sejle gennem passagen uden ledsagende russiske atomisbrydere, og samtidig vil det, når forholdende tillader det, været muligt at benytte skibe der ikke er bygget til issejlads.
"Det er et forsøg på at gøre ruten attraktiv og tilnærme den de internationale shippingstandarder", siger Sergej Balmasov, Centre for High North Logistics, til Berlingske Business.
I november gik det første tankskib med flydende naturgas fra Norge til Japan ad søvejen nord om Rusland. Og med det forventede boom i minedrift og råstofudvinding i Arktis kan den Nordøstpassagen blive en hovedvej for søfarten.
”Det at hente mineraler og fossile brændstoffer fra offshore-boringer i Arktis kan blive det helt store i operationerne for søfarten i Arktis i fremtiden”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, til avisen.
Danmarks arktiske ambassadør, Klavs Holm, advarer om, at beredskabet i Arktis endnu ikke er klar til det store rykind.
”Der er mange ting, der halter. Det arbejder vi hårdt på. Det gælder krav til både skibe og besætning, regler for konvojsejlads, isforstærkning og særlig uddannelse af besætninge”,
siger Klavs Holm til Berlingske.
Kilde: Berlingske Business.