Norden: Mange nye skibe og en mineulykke
Norden har nedskrevet værdien af egne tørlastskibe med 180 millioner dollar og forventer nu et underskud for hele 2015 på godt to milliarder kroner. Forklaringen skal findes i de mange nye tørlastskibe, der fortsat kommer på markedet, og så har en mineulykke i Brasilien også skabt problemer, forklarer rederiets finansdirektør til Maritime Danmark.
”I fjerde kvartal har vi normalt højsæson, men denne gang er højsæsonen fuldstændig udeblevet. Efterspørgselsvæksten har været lidt svagere end ventet, og desuden var der en mineulykke i Brasilien, som gjorde, at eksporten af jernmalm ud fra Sydamerika blev ramt. Men der kom også fortsat mange nye tørlastskibe ind på markedet”, forklarer Martin Badsted, finansdirektør i Norden, til Maritime Danmark, om det fald i markedsværdier og forwardrater, der skete i fjerde kvartal.
Også i 2016 vil der komme en del nye skibe fra værfterne ud på markedet, og det vil fortsat holde raterne og værdierne nede, men derefter vil det begynde at lysne, er vurderingen hos Norden. Ikke mindst vil skrotningen af ældre tørlastskibe bidrage til at fjerne overkapaciteten i markedet. Der har været en skrotning på fire procent i 2015, og skrotningen vil stille og roligt mindske udbuddet af skibet. Det er bare en proces, som skal have lidt tid, før det virker.
I de tre første kvartaler i 2015 havde Norden en markant fremgang på bundlinjen, hvor især Nordens tankforretning havde en stor fremgang. Men tankforretningen er ikke i stand til at opveje den aktuelle nedskrivning inden for tørlast.
”Tank bidrog med et positivt cash flow i de tre første kvartaler. Men den positive udvikling inden for tank har først og fremmest været på spotmarkedet og har ikke påvirket skibsværdierne særligt meget. Hvis spotraterne forbliver høje, vil det kunne påvirke værdierne på lidt længere sigt”, siger Martin Badsted.
Redaktionen