Norden indgår stor biomasse kontrakt
Norden har indgået en flereårig kontrakt om transport af træpiller for den amerikanske virksomhed Enviva LP. Norden skal stå for transport fra Virginia i USA til havne i både Storbritannien og det europæiske fastland. Kontrakten med Enviva er en af Nordens 10 største lastekontrakter.
”Kontrakten afspejler vores strategi for Tørlastafdelingen. Vi går efter at øge volumen, og vi går efter at sikre vækst i de kontraktligt sikrede lastmængder ved at indgå kontrakter med gode, solide råvare og mineselskaber, industrikoncerner og energiproducenter. Vi ser meget frem til samarbejdet med Enviva, der har en stærk position på det globale biomassemarked”, siger koncerndirektør Ejner Bonderup, der leder af Nordens Tørlastafdeling, til Norden News Magazine..
Kontrakten omfatter transport af træpiller fra Envivas havn Chesapeake i Chesapeake, Virginia, USA til havne i både Storbritannien og det europæiske fastland heriblandt Storbritanniens største kraftværk, Drax Power Station i North Yorkshire, der er i gang med at omstille sine kedler fra kul til biomasse.
”Enviva valgte Norden som langsigtet forretningspartner af flere årsager. Vores virksomhed er stolt af at være en pålidelig leverandør af træpiller til verdens største forsyningsværker. Nordens gode omdømme som en pålidelig og fleksibel operatørpartner i tillæg til rederiets solide finansielle ressourcer og kreditværdighed bidrager til at sikre, at vi fortsat vil være et pålideligt førstevalg som leverandør af bæredygtig, vedvarende træpillebrændstof”, siger Executive Vice President og medstifter af Enviva, Thomas Meth.
”Ansvarlig leverandørstyring er derudover afgørende for vores virksomheds mission og forretningsmodel. Norden deler dette engagement i bæredygtighed og virksomhedsansvar med Enviva. Derudover bidrager Nordens store mængde indgående forretning til USA til at reducere CO2-udledningen, da omfattende ballastsejlads undgås”.
De globale energimarkeder er under kraftig udvikling i takt med, at flere og flere energikraftværker reagerer på politikker for vedvarende energi og i stigende grad udskifter kul med biomasse i form af træpiller og træflis.
”Det er Nordens ambition at få yderligere del i dette interessante marked. Markedet passer perfekt til vores store, moderne flåde af Handysize- og Handymax-skibe, der nemt kan indrettes til transport af biomasse, som blot kræver installation af CO2-anlæg i lasterummene”, siger Ejner Bonderup.
Kilde: Norden News Magazine Forår 2013