Nor Lines åbner ny rute med LNG Ro/Ro
Det norske rederi Nor Lines der ejes af Det Stavangerske Dampskibsselskab, og er velkendt i Danmark med anløb af bl.a. Hirtshals, Grenå, Hundested, Aarhus og Fredericia, har startet en direkte ugentlig ro/ro forbindelse mellem Cuxhaven og de norske vestkystbyer helt til Hammerfest.
Rederiet har indsat sin seneste nybygning Kvitbjørn på ruten. Skibet er 100 procent LNG-drevet og har for nylig gennemført verdens hidtil længste sørejse udelukkende på LNG. Skibet er ”State of the Art”. Det er designet i samarbejde med Rolls Royce som både ro/ro- og sideport skib.
Der er plads til 200 vogntog om bord på det 120 meter lange og 21 meter brede fartøj. Kapaciteten er 122 TEU og lanemeter er opgjort til 1.000. Derudover er både Kvitbjørn og søsterskibet Kvitmos, der ventes fra værft i Kina om kort tid udrustet med en 80 tons kran i bagbords side samt køle- og fryserum.
De to nye skibe vil reducere udslip med mere end 35 procent. NOx reduceres med 90 procent og svovl og partikeludslip bortelimineres. Skibene sejler med en hastighed på 12-15 knob. De har desuden et batteri til hybriddrift og kan derudover benytte sig af landstrøm.
De nye skibe kan operere uden assistance fra land, da de har et automatiseret fortøjningssystem.
Valget af Cuxhaven skal ses i lyset af havnens store ekspertise inden for håndtering af ro/ro skibe. DFDS Seaways er således havnens absolut største kunde med trafik til/fra Immingham i England og Esbjerg.
Kilde: Rhenus Cuxport