Navigatører stævner DFDS og RAL
Søfartens Ledere har nu stævnet to medlemmer af Danmarks Rederiforening - DFDS og Royal Arctic Line - i retssagen om reguleringen af nettolønningerne i DIS. Det skete torsdag den 3. maj, hvor stævningerne blev afsendt til retterne i København og Nuuk.
”Det har taget tid at komme dertil, hvor vi er i dag, men det er rart, at sagerne nu er sat i gang hen imod en principiel afgørelse af denne vigtige sag. Vi glæder os til, for første gang, at se rederiernes juridiske argumenter for, hvorfor nettolønnen i DIS ikke skal reguleres, når skattesystemet i Danmark ændres så væsentligt, som det er tilfældet i disse år”, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:
”Indtil videre har vi kun hørt argumenter om den generelle konkurrencesituation på verdensmarkedet, at de søfarende allerede har en god løn, og at rederiernes økonomier er trængte”, siger Ganzhorn.
I en udsendt pressemeddelelse skriver Søfartens Ledere, at man ønsker at aflive myten om, at Søfartens Ledere med retssagerne skulle være ude på at få DIS og nettolønsordningen nedlagt.
”Det er overhovedet ikke det, det drejer sig om. Det handler derimod om at få retstilstanden vendt om, så det bliver klart, at nettolønnen i DIS skal reguleres, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Lykkes det, vil rederierne være nødt til at indgå i reelle forhandlinger om, hvordan skatteændringer skal implementeres i nettolønningerne for søfolk i DIS”, siger Fritz Ganzhorn.
”Indtil nu har rederierne bare afvist at forhandle, og vores medlemmer - danske skibsofficerer i DIS - har mistet kompensationen for de skattelettelser alle andre danske lønmodtagere fik i 2010”, siger direktøren..
Ganzhorn tilføjer, at retssagerne også handler om penge til Søfartens Lederes medlemmer. Det sker med henvisning til, at de søfarende ligesom alle andre danskere - som følge af Forårspakke 2.0 - er blevet pålagt nye afgifter og har fået reduceret deres fradragsmuligheder.
Søfartens Ledere har af juridiske årsager valgt at føre sagen mod to tilfældigt valgte rederier, i stedet for mod Danmarks Rederiforening.
Kilde: Søfartens Ledere