Monjasa frifundet for mio-krav i Højesteret
Det danske bunkerselskab skal ikke betale en erstatning på omkring 40 mio. kr. til Stena Oil i en opsigtsvækkende sag, der startede med østaten Sao Tomé konfiskation af 10.000 ton olie fra Stena Oil i 2013. Det fastslår Højesteret.
Duzgit Integrity´s last af olie ejet af Stena Oil blev beslaglagt og solgt til Monjasa..
Monjasa gjorde en rigtig god handel, da selskabet i 2013 købte 10.000 tons olie af Sao Tomé, som østaten havde beslaglagt fra det svenske selskab.
Sagen startede, da tankskibet Duzgit Integrity befandt sig i farvandet ved den lille østat, hvor det skulle overføre lasten på 10.000 tons olie til et andet tankskib, Marida Melissa, der også var chartret af Stena Oil. Det fortalte kaptajnen til kystvagten, der først sagde ok til overførslen.
Men et par timer efter kom der helt anderledes signaler fra kystvagten. De to kaptajner blev ført i land og afhørt, mens skibene og lasten blev tilbageholdt. Stena Oil mente, der måtte være tale om en misforståelse.
Men østatens domstole slog fast, at der havde været tale om smugleri, fordi skibene havde befundet sig i statens territorialfarvand uden tilladelse. Kaptajnerne blev idømt tre års fængsel, mens bøden var på fem mio. euro og tolden på en mio. euro. Og så beslaglagde østaten så også lige den værdifulde last. Det skete i april 2013.
Efterfølgende købte Monjasa olien for 3 mio. dollar. En rigtig god pris. Stena Oil rasede mod Monjasa og lovede at ville komme efter det danske selskab. Det skete så første gang ved en retssag i Vestre Landsret, der afviste Stena Oils påstand om, at Monjasa havde været i ond tro, og at der - som hævdet af Stena Oil - havde været tale om “statsudøvet pirateri”. Men det afviste landsretten.
Og nu er Højesteret kommet til samme resultat. Monjasa var berettiget til at handle i tillid til til konfiskationsafgørelsen fra Sao Tomé´s højesteret, skriver den danske Højesteret i dommen, der blev afsagt i dag.
Redaktionen